News:

No significant change

Main Menu

Backup

Started by F16_Filur, September 25, 2005, 12:43:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

KeyCat ---> det jag tänkte med prestandavinst var att det krävs mindre rörelse för läshuvudet om (de installerade) spelen ligger på OS-partitionen. Men det kanske är försumbart...

Swapfilen har jag satt till 768mb (låst eller vad det heter) och den ligger på OS-part. Vad jag har hört vinner man bara prestanda om man lägger den på en annan disk som är minst lika snabb och på egen IDE-kanal.

Eventuellt kan man ta bort den helt om man har mycket RAM, men jag tror man riskerar problem då... själv har jag 1 Gb RAM.

SledgeHammer

Nej, inte än. Bara en i ADSL-burken och en på varje dator. :D

Pagefiler kan man med fördel ha på flera diskar, ju fler spindlar desto bättre. Då kan ju OSet accessa flera olika pageade saker samtidigt.

Jepp, bara förändrade filer backas upp. Sen har jag några olika set med band som jag roterar mellan (tape rotation - mjukvaran talar om vilket band den förväntar sig).

Att köra en server behöver inte vara något speciellt. Just ny har jag en Win2000 maskin som delar ut lagringsyta. Det är ett smidigt sätt att samla viktiga saker och göra backup på dessa.
Mvh  - Stefan -


Control87th

Om du tänker fortsätta ha den satt till "fast" så rekommenderar jag betydligt mer än 768MB.

Varför har du den satt till en fast nivå? Förr i världen kunde man få en mätbar prestandaskillnad i spel, inte numera. Jag ser egentligen bara ett skäl till att fortsätta med det: mindre fragmentering av disken.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Andreas

En kompromiss kan ju vara att ha en fast miniminivå och en rörlig övre.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

Bra kompromiss är ju att sätta en hög lägstanivå och en ännu högre högsta.
Mvh  - Stefan -


SledgeHammer

Andreas: =) tänkte just det...
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Tror det var pga av detta tips som nämns på många ställen:

"You also may see modest improvements in responsiveness if you set the swapfile to a fixed size, so Windows won't waste time growing and shrinking the file on demand."

Varför gäller inte det längre då?

Defeult sätter OS den till 1.5 ggr RAM som minsta (rekommenderade). Innan när jag hade 512mb RAM så blev detta 768mb, och eftersom att ha den fast på det värdet aldrig gav mig några problem såg jag ingen andledning att ändra det när jag gick upp til 1 Gb RAM. Finns det skäl att öka minimivärdet på det virtuella minnet när man installerar mer RAM? Känner att jag har ingen koll alls på det här :-/

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO