Dansk Draken-Cockpit

Started by F16_Filur, September 18, 2005, 03:12:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Dubble0zero

Men köp en gammal J35a då och bevisa det (du kan ju alltid passa på att förbättra vissa andra saker som motor och liknande)... ;)
...000... =)

deBug

QuoteOriginally posted by BEQ
Draken hade ju inte direkt några lämpliga robotar för strid på längre avstånd och kunde dessutom knappt manövrera i låg fart. Vackert flygplan, men sedan länge förbigånget av tiden.
Vadå förbigånget, det var ju skitavancerat, man kunde ju välja både hundkurva och jaktkurva vid intercept ! :D
Och själva intercepten va ju en enkel. Bara flyga dit man blev guidad på radio och när man var tillräckligt nära kunde man ju till och med få in målet på Radarn!
Sen va det bara att göra förstastegslåsningen på radarn där radarn slutade svepa i höjd, spaka lite på radarspaken  tills målet hamnade i vertikal svepet, låsa en gång till, styra in planet mot målet och slutligen fippla iväg en robot i häcken på fi.
Skitenkelt!

Nä vi förstår väl alla att Draken inte skulle i vara en höjdare i strid mot moderna flygplan.
Men den e himmla fin att se på !
//deBug

Control87th

Köpa... nejnejnej, det blir nog enklare att starta från scratch. Modifiering nummer ett är att göra den i ett lättare kompositmaterial... en modernare motor ska naturligtvis in, större intern soppatank behövs.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Dubble0zero

...000... =)

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Control87th

Vadå jag... Obizzz ritar den och D0zero monterar ihop den ;) ft kan väl få köra en vikt och balans innan jag flyger den :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



F16_Filur

Utkasten till de där "canarderna" på Draken ser onekligen bisarra ut. :)  Men om jag minns rätt skulle de vara in/utfällbara? Vad hette den där professorn då, och vad har han för nick här på Nosig?

Annars har väl Mig-21 hottats upp en hel del och nästan fått "glasscockpit" genom ett eller flera israeliska företag. Elbit-Aerostar och The Lahav Division of Israel Aircraft Industries. Verkar även finnas ryska "paket" RAC "MiG" som inkluderar R-77, och har för mig det också fanns något franskt företag som erbjöd liknande tjänster. Så, dessa plan är ju ur samma generation och tillverkades båda till en bit in på 70-talet. Varför skulle man inte kunna gjort detsamma med Draken?

Förutom det hade väl J-35 ovanligt låg RCS för sin tid, och även i jämförelse med moderna plan? Ett annat uttalande av piloterna är att Draken i jämförelse med andra ur samma generation inte ser lika daterad ut (utifrån sett).

BEQ, du skrev tidigare en anekdot om hur det brukade bli oavgjort mellan 37 och 35 när de tränade BVR (skyflash vs falcon) pga av att falcon kompenserade sin något kortare räckvidd med högre fart. Det är ju ändå intressant, eftersom Viggen-systemet måste vara betydligt slagkraftigare, så Draken-piloterna bör haft en riktigt bra taktik. Det du skriver om att knappt kunna manövrera i låg fart stämmer rätt bra med vad en uppvisningspilot sa, nämligen att aldrig låta farten sjunka under 500km/h.



(Turbojet i Mig-21 för övrigt :) )