Dansk Draken-Cockpit

Started by F16_Filur, September 18, 2005, 03:12:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Är det radardisplayen till höger? Ser ut som RWS i F-16.




deBug

#1
QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Är det radardisplayen till höger? Ser ut som RWS i F-16.



Det är nog mest troligt en Nato RWS.
De danska J35:orna bestyckades ju med RWS och chafs/flare despenser som saknades på de svenska draken.

//deBug

deBug

#2
Angående Draken så fans det en detalj som kanske inte alla känner till.
Eftersom dubbeldeltan var en design som kunde tappa nästan all fart om man drog för mycket alfa så fanns det en så kallad "hackspett" som var till för att förhindra piloterna att dra för mycker alfa och ev. hamna i superstall.
Hackspetten var en stål "kniv" som var infälld på vänstra sidan av styrspaken som slog på fingrarna för att få piloten att släppa spaken om man var på väg att hamna i superstall.
När piloten släpte spaken återupptog snart kärran normal läge om man kunde flyga vidare.
En enkel lösning på ett svårt problem innan sofistikerad fly-by-wire fanns.

//deBug


Mupp

#4
"I'm sorry Dave, I'm afraid can't do that."

Phlerp

"Kniven" finns ju i Viggen också. Gissa om man blir skraj första gången den sätter igång om man inte är medveten om det. :D

Horizon

Kan man inte istället ha någon form av elchockar i händerna på piloten? Eller ännu heller i rumpan? Borde få honom att hoppa till och släppa spaken. :)

Vad jag minns av Drakens roll så skulle den väl snabbt som attans upp på höjd för att skjuta ner inkommande bombplan osv. Den leddes väl av STRIL till någon punkt där piloten själv tog över, men hur hittade han målen utan radarskärm? Kanske ser inte den danska cockpiten ut som den svenska?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Den svenska hade en rund radarskärm mitt i instrumentbrädan. Tror det såg ut som i SFP1 med ekon som blippar. Skulle vilja veta allt om Draken - HUD-symbolik, radarmodes, ECM etc. Den är ju utfasad sen 1999 så hemlighetsmakeriet borde väl också vara det.

Draken ska också haft en datalänk till GCI, textbaserad har jag hört, men har ingen aning om hur den presenterades. Troligen ingen fighter-fighter.

Den danska ser lite modernare och renare ut på något sätt, tar mer bränsle plus lite till som jag inte minns nu.. I somras fick jag sitta i den J35J som var ämnad att vara no 2 för uppvisningsflyg. Den fick inte det och skulle bli träningsföremål för räddningstjänst istället men sen blev inte heller det av. Några som driver ett litet flygmuseum utanför Sturup fick den helt enkelt så den står där utanför en gård. Tog lite bilder från cockpit, ska scanna sen.

De häftiga med Draken är att det är ett så renodlat jaktplan. Stolen var rätt kraftigt tillbakalutad, har hört en siffra på 30 grader, men att det blev mindre pga fallskärmen. I en film om Draken på F10 sa de att det där med att bara sticka upp på höjd och ner igen inte gällde längre, utan att "Draken signum nu var låg höjd och hög fart".

En annan kul grej är att sådana här jaktraketer typ R4M (me262) användes bra längre än man kanske tror. Och att IR-sensorn främst användes för noggrand målinmätning snarare än smyganfall.