News:

No significant change

Main Menu

Ny burk

Started by Andreas, September 16, 2005, 08:50:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

Då min kära dator har ätit upp två hårddiskar på lika många veckor så har jag bestämt mig för en ny dator.
De personer jag pratat med tror att det är nåt mackel med moderkortet i min nuvarande...

Vad tror Nosig om det här? Pris drygt 9000 kr.
Borde jag välja en AMD x2 istället eller klarar jag mig med följande processor?

Gigabyte ATX nForce4 SLI 2x6600GT http://www.marinex.se/_/product/default.asp?lProductId=4648
2st 512MB DDR400 PC3200 CL2.5
AMD ATHLON 64 3200+ S939 2.0G BOX VENICE
WINDOWS XP HOME, SP2, SWE
350W Arctic Cooling Miditower T2 http://www.marinex.se/_/product/default.asp?lProductId=4255

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

KeyCat

Andreas, alltid tråkigt när hårdvaran rasar! Hoppas du hade backup???

I dagsläget har man inte så mycket att vinna med en dual core vad det gäller spel/simulatorer. Detta kommmer att ändra sig på sikt men personligen tror jag att det kommer att ta lite längre än vad vissa andra tror. Det är betydligt mer komplicerat att skriva kod som utnyttjar flera processorer och inte förräns de spel/simmar finns har vi nytta av dual core i vårt sammanhang.

/Christer (a.k.a KeyCay)

>> It's all about teamwork! <<

Andreas

Tack KeyCat. Backup fanns på en del saker men inte alla... Men nu vet jag bättre!

F4:AF verkar ju dra nytta av HT i bland annat AMDs x2.

Ska sondera terrängen lite till innan jag bestämmer mig.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

KeyCat

QuoteOriginally posted by Andreas
F4:AF verkar ju dra nytta av HT i bland annat AMDs x2.

Japp, den enda simmen jag i nuläget känner till men det har inte rapporteras några stora skillnader så i slutändan gäller det att ställa sig frågan är X mer fps i F4 värt XXX mer pengar.

En AMD 64 X2 är givetvis inte fel om du är villig att betala de extra kulorna...

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

Andreas

Nu har jag lagt en beställning på datorn ovan.

En datorlös månad sätter sina spår..
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

KeyCat

Oavsett vilken du valde så är AMD definitivt ett bättre val än Intel och har varit så ett bra tag nu ;)

Skall bli skoj att höra vad du tycker om 2 x 6600GT i SLI.

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

Andreas

Pratade med han som satt ihop burken och han sa att det skulle bli ca 4000 kr dyrare med en AMD x2 4400.

Moderkortet verkar stödja framtida uppgraderingar till x2 så vi får se.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

Klart att det gör då X2 också är S939. Möjligtvis kan det behövas en BIOS-upgradering för att den ska identifieras rätt.
Mvh  - Stefan -