News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Har märkt att maxfart verkar satt till 600 knop med tre extratankar på låg höjd. Såg ingen varning, men överskrider jag börjar det knaka i skrovet. :)

Hittar inga specs på det i manualen, gäller det bara låg höjd?

Horizon

Det är inte bara med extratankar maxfarten är begränsad. Testa att hänga 12 BLU-107 så ska du få höra på gnissel och knak över 550 knop. :)

Tror att det även gäller på hög höjd, men några 600 knop får du svårt att komma upp i över 25k fot. Eller ja... kanske med EBK en längre stund?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Brukar det inte va lättare att komma upp i hög fart på hög höjd? Mach 2 plan tex brukar väl inte göra anspråk på den farten vid havsytan precis :). Har dock ingen aning om var luften är tillräckligt tunn för de farterna.

Horizon

Alltså, jag har aldrig riktigt fattat det där med Machtal på låga och höga höjder, det har ju något med luftens densitet eller lufttryck eller nåt sånt att göra... Men i F4 är det ju skitsvårt att komma upp i några högre hastigheter på hög höjd tycker jag. Ligger man på full military power blir det ju max 350 knop eller nåt sånt. Kanske jag inte ställt in hastighetsmätaren att visa rätt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Ja, din hastighet visar din relativa hastighet till där du är. Om du omvandlade 350 knop till vad den är vid havsytan så skulle den vara väldigt mycket högre.
När du är på hög höjd så är det lätt att komma upp i höga mach-tal, dvs. hög hastighet, då lufttrycket är mindre. Men det syns inte på hastighetsmätaren då den inte visar hastigheten vid havsytan. Krångligt va?
Det finns något som heter indicated air speed, IAS, och något som heter true air speed, TAS. Jag kommer inte ihåg om du kan skifta mellan de båda, men det går säkert med någon knapp i F4. IAS är det default i alla fall, och visar alltså inte hastigheten vid havsytan.

Jag vet inte alls om min post gjorde något klarare för någon men jag är säker på att någon snäll människa kommer förklara det bättre.

Så flyg upp till 30000 fot och dra på efterbrännkammaren så kommer ni säkert upp i Mach2 om ni inte har för mycket last. Där är luften tunnare och då behövs det mindre kraft för att nå högre hastigheter, det är därför bränsleförbrukningen är betydligt lägre där uppe.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

Horizon

Men vänta nu lite... om jag förstår det rätt så betyder det typ att Mach 2 kan vara 75 km/h vid havsytan? (Fast lite mer då :))

Jag som är en sån där småunge som älskar att fråga hur fort saker och ting går är ju mest intresserad av ground speed (heter det så?). Att mätaren visar Mach 2 på 30k fot, men den verkliga hastigheten mellan punkt A och B är 90 km/h är ju rätt trista fakta... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur

2. Ok, man gör så... jag trodde att man (mot olika redan buggade mål) kanske kunde avfyra två eller flera AIM120 samtidigt med en avtryckning, eller att man kunde trycka av flera gånger i följd utan att fibbla med radarn emellan.

Nu har jag lirat LOMAC några dagar och koncentrerat mig på TWS och hur det är modellerat för F-15C. Summan av kardemumman är att man faktiskt kan göra som du skrev ovan. Man låser först upp Primary Designated Target (PDT) och sedan Secondary Designated Target (SDT). En etta (1) dyker då upp bredvid SDT-ekot för att visa att detta är första målet i kö. Sen är det bara att trycka pickle två gånger i rad och första Slammern flyger mot PDT och den andra mot SDT. Jäkligt schysst när man kan skjuta mot både målet (rysk AWACS) och dess eskort samtidigt. :)

Sen vet jag inte om detta även stämmer i F4 eftersom det är en annan radar iblandad.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Clark

Nä, Mach2 är ju ljudhastigheten och i ditt plan så visas den beroende på hastigheten vid havsytan så vitt jag vet. Dvs. att om du kör i 350 knop på 30000 fot enligt hastighetsmätaren så är det kanske lika med 500 knop vid havsytan, vilket kanske är mach 1.2 eller nåt sånt (orkar inte räkna ut det nu). Då visar alltså Mach mätaren 1.2 om du kör 350 knop på 30000 fot och den visar också mach 1.2 om du kör 500 vid 0 fot. Om du slår om mätaren till True Air Speed så kommer mätaren visa mach 1.2 vid 500 knop på 30000 fot och på 0 fot.

För ljudhastigheten är väl också olika beroende på höjd precis som din hastighet? Men skillnaden är kanske inte speciellt stor, till skillnad mot ett fysiskt objekt som färdas olika beroende på luftdensitet.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1