News:

No significant change

Main Menu

5000:-

Started by Rivvern_, August 25, 2005, 20:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

3DOF vector räcker bra för mig. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

AndersO

Funkar en 6dof på 3dof spel?. Bakåtkompitabel alltså, funderar på en sån tingest.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Rivvern_

Någon som har erfarenhet av AMD 64 processorer? Man kanske skulle skaffa ett nytt moderkort och en ny cpu isåfall?

Mupp

På a) svarar vi:

3dof röstar jag för att vara en felskrivning, jag använder bara två doffar (rotation runt vertikal- och "pitch"-axel) i såna spel, och jag tvivlar på att man får till tre utan vektorn. Men vektorn (som medger ända upp till sex doffar) tycker jag är värd sina pengar, även för spel som inte stöder mer än dom vanliga två. Med bara en reflex, som är fallet utan vektorn, påverkar huvudets position i höjd och sida själva rotationen. Lyft huvudet, så tror mojängen att du tittar uppåt. Så blir det inte med vektorn, mycket trevligare enligt mig.

På b) svarar vi:

Jag har iofs bara en vettig erfarenhet av amd64. Jag bytte för ett tag sen från P4 3.2 med HT till en 3200+ i speldatorn, och samtliga spel fick sig en skjuts i rätt riktning. Detta med samma grafikkort som innan, men med en sänkning får 2 till 1 Gb RAM. I pingvin-OS blev dock prestanda lite tristare, vet inte om minnet eller processorn betyder mest, men jag lutar åt det senare. Skulle jag bygga en speldator skulle jag välja AMD, men alla har ju som bekant en delad bak.

På c) kan vi inte.

SledgeHammer

Jag kör Athlon64. Kan inte tänka mig att byta till en iNTEL längre. Funderar du på AMDvägen ska du sikta på en S939 kort, S754 är på väg bort. Jag tänker skaffa en Athlon64 X2 4400+ i julklapp till mig själv, sen kan mina iNTEL inbitna kompisar dra sin hyperthreading nånstans.
Mvh  - Stefan -


griffin

#13
Ja, med den skärmen klarar du dig. Men de platta skärmarna är inte längre så dåliga som du kanske tror. De börjar bli BÅDE prisvärda och bra. Men har du en juste skärm är det onödigt att lägga pengar på en ny - håller helt med och platta till trots, är du dessutom nöjd med den så finns det ingen anledning...

Vad gäller skrivare får man fundera på hur man kommer använda skrivaren. Bestämmer du dig väl för att skaffa en har jag lite tips att komma med, hojta till.

AMD vs Intel är väl en smaksak. Jag är otroligt nöjd med min intelplattform men det verkar som om de med AMD ofta är mer begeistrade i sina datorer av nån anledning. Vad det beror på låter jag vara osagt. Även det är ju lite av en prisfråga. Är du inne på att byta grafikkort och eller moderkort/CPU så har jag ett par siter åt dig som för mig var ovärderliga när jag gjorde research inför mitt datorköp:

Här kan du hitta vettiga tester och genomgångar av hårdvara (tom's hardware är väl helt ok men denna förededrar jag):

http://www.anandtech.com/

Här har du ett oöverträffat forum att i första hand söka i och andra hand fråga i. Många kunniga, seriösa och hjälpsamma människor:

http://www.abxzone.com/

Dessa två siter plus eventuella länkar du kan hitta på dem är vad jag anser allt du behöver för att bli bra påläst om vad du behöver skaffa. Det finns säkert andra siter men dessa är mina val.

Dessa länkar, kanske inte framgick, är om du funderar på att optimera din dator och ta bort nån flaskhals genom ny hårdvara.
snappahead

SledgeHammer

griffin: Nackdelen med platt skärm är att det blir dyrt med en bra och snabb sådan som har hög upplösning. Tittar man på 19" så får man ju nästan bara 1280x1024 och det är i min mening lite för lite för en stor skärm.

Vad gäller AMD och iNTEL så har jag hoppat fram och tillbaka lite men de senaste åren väger till AMDs sida både prestanda och prismässigt. HT har en fördel i att det underlättar kraftig multitasking men personligen upplever jag det inte som så mycket bättre att jag bara måste ha det, då hade jag hellre siktat på en maskin med dubbla CPUer. Att jag nu kommer att kunna stoppa i en processor med två kärnor i min dator utan att byta något annat än CPU är en ren bonus.
Mvh  - Stefan -


griffin

Ja, förvisso. Prisvärd TFT på 19" idag är 1280x1024 underförstått. Men det ändrar inte mycket anser jag personligen. Körde 21" Trinitron innan med 1600x1200 och ja, det kändes att gå ned i upplösning men TFTns skärpa och milda ljus kompenserar det nästan helt. Enbart när jag surfar tycker jag det är jobbigt att inte se så mycket. Spelen flyter på klockrent och färg och skärpa är kanon. Bättre än 21"-aren trots högre upplösning (den var dock ganska gammal)...

Så, det är "billigt" om man kan tänka sig att nöja sig med 1280x1024. En 8-10 ms TFT på 19" med den upplösningen är i sammanhanget inte dyr. Jag tror många sitter på 17-19" CRT och kör kanske förvisso över 1280x1024 men beroende på märke och kvalitet på skärm så är vinsten med TFT inte att underskatta.

Men men, det är en smaksak. Om jag börjar programmera hemma kommer jag antagligen vilja ha en till 19" TFT bredvid för att få plats med allt. Men det är då det....
snappahead