News:

No significant change

Main Menu

5000:-

Started by Rivvern_, August 25, 2005, 20:11:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Rivvern_

Jag kommer troligtvis ha 5000:- att spendera senare i höst.

Vad finns det för vettiga saker att uppgradera min dator med?

KD7A moderkort
AMD 2400+ XP
2x512 PC3200 minnen
Geforce 5600 FX / Trasigt ATI Radeon 9800 Pro 128
80gb HD+ 160gb HD
Saitek X52
Logitech Wingman Formula Force GP
CD Brännare + DVD brännare.


Det jag har tänkt på är TrackIR med 6DOF, Grafikkort, Skrivare (Foto).

Ge mig tips!!




griffin

Du skriver inte vad du har för skärm. Det är en sak man brukar glömma/åsidosätta. Efter ett Ã,½ år med en 19" TFT kan jag inte tänka mig CRT. För 5 papp får du en helt juste TFT, kan ge dig en hel del bra tips.

Du borde tom få över lite för en extra hårddisk. 80+160 låter väldigt lite. Det beror ju på vad man gör men mina 2x160 är på tok för lite. Kan jag inte få dina pengar? :D

TrackIR får nån annan tala för eller emot men skrivare... vad tänker du använda den till. Att "framkalla" sina digitalbilder på en fotoskrivare är faktiskt ganska dyrt om man räknar in bläck och fotopapper. Skulle själv vilja ha en men mest för enstaka utskrifter. Det blir dock en ganska dyr pryl för enstaka färgutskrifter. Skall du framkalla kort (i större skala) är fotobutik att rekommendera fortfarande.

En billig laser är bättre om merparten av vad du skriver ut är vanliga dokument. Det du skall titta på är vad nya patroner kostar. Den missen gjorde jag. Min Lexmark 321 laser är utmärkt men det är dyra patroner. Hade jag käpt en nästan lika utmärkt och lika prissatt HP hade jag fått mycket billigare patroner. Detsamma gäller nog färgskrivare. Gå in på några siter som säljer patroner och titta på priser när du hittat några alternativ till skrivare sin uppfyller dina utskriftskrav.

Är dålig på AMD så jag kan inte riktigt se på din konfiguration vad flaskhalsen kan vara men ett sätt att testa är att köra lite futuremark och jämföra på ORBen. Där kan man se hur din dator står sig tex med andra med samma processor men andra grafikkort, eller tvärtom. Ett av många sätt att hitta flaskhalsar.

Det bästa måste ändå vara att fundera själv -- vad tycker du att du saknar? Vad lider du av i termer av prestandastörningar?

Vet att du kanske ville ha ett "ah, du har för dålig XXX med den där konfigurationen" men det blir inte av mig iaf. Mitt bästa tips är en bra TFT om du inte har nån. Datorn i all ära med det är vad skärmen gör som dina ögon vilar på 99% av datortiden...

mvh Jens
snappahead

Control87th

6dof är super MEN stöds av få simmar, FS2k4, den där månadsavgsimmen och singleplayer BOB2... fler finns väl inte ännu?
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



ft

Tror det blir TrackIR + 6DOF rätt snart för min del! Börjar kännas oumbärlig faktiskt... gah!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

SledgeHammer

Vad gäller bläckstråleskrivare så är HPs patroner rätt dyra (de har ju skrivarhuvudet i patronerna). Det balanseras ju av att Epsonskrivarna (som har billiga patroner om än många numera) verkligen inte snålar med bläckförbrukningen. Canon och Lexmark har jag ännu inte fått upp förtroendet helt för så jag håller mig till min HP DeskJet jag (med billiga patroner från Ullared eller liknande).
Mvh  - Stefan -


Mupp

#5
TrackIR är ett måste tamefan, hur gjorde dom gamla grekerna egentligen, innan den fanns? Som Gripen sa så skulle jag nog prioritera en skärm också om jag hade en som var dålig. Håller även med om att fotoskrivare är lite av en onödig lyx, ska man konkurrera i kvalitet med fotolabben så får man lägga många pengar, och då blir det som sagt dyrt...

Edit: EECH har väl 6dof nu va? Den är hur som helst värd sina slantar ändå den där trebenta reflexgrejen, den blir lite pålitligare då.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by griffin


            Du skriver inte vad du har för skärm. Det är en sak man brukar glömma/åsidosätta. Efter ett Ã,½ år med en 19" TFT kan jag inte tänka mig CRT. För 5 papp får du en helt juste TFT, kan ge dig en hel del bra tips.

Jag har en Hansol 920D. Tror inte jag vill ha en platt skärm. Kvaliten känns så kass. Och jag är nöjd med min skärm. Och sen ger det inget, förutom lite utrymme på skrivbordet och kanske bättre hz.

QuoteDu borde tom få över lite för en extra hårddisk. 80+160 låter väldigt lite. Det beror ju på vad man gör men mina 2x160 är på tok för lite. Kan jag inte få dina pengar? :D

Det skulle isåfall vara en 10000spinnare, som systemdisk. Men det är ju så tråkigt! Självklart behöver man alltid mer utrymme... Men det känns som om jag får prioritera bort den.

Quote...skrivare... vad tänker du använda den till. Att "framkalla" sina digitalbilder på en fotoskrivare är faktiskt ganska dyrt om man räknar in bläck och fotopapper. Skulle själv vilja ha en men mest för enstaka utskrifter. En billig laser är bättre om merparten av vad du skriver ut är vanliga dokument.

Ja det är sant.. Vad fan skulle jag behöva skriva ut i färg?  :D En laser skulle det va! Det låter intressant.

QuoteÄr dålig på AMD så jag kan inte riktigt se på din konfiguration vad flaskhalsen kan vara men ett sätt att testa är att köra lite futuremark och jämföra på ORBen. Där kan man se hur din dator står sig tex med andra med samma processor men andra grafikkort, eller tvärtom. Ett av många sätt att hitta flaskhalsar.

Detta ska jag testa på en gång! Det är lite svårt att veta vad som stryper, men jag misstänker att det är cpu och grafikkort.

QuoteDet bästa måste ändå vara att fundera själv -- vad tycker du att du saknar? Vad lider du av i termer av prestandastörningar?

Vet att du kanske ville ha ett "ah, du har för dålig XXX med den där konfigurationen" men det blir inte av mig iaf. Mitt bästa tips är en bra TFT om du inte har nån. Datorn i all ära med det är vad skärmen gör som dina ögon vilar på 99% av datortiden... mvh Jens

Jag vill ju helt klart få lite mer prestanda i burken. Och det får jag nog om jag köper ett nytt GFX kort. Processor är inte lönt att tänka på eftersom det blir inte mycket snabbare med en socket A. Finns ju Barton 3200+ men det ska inte vara så stor skillnad.

Har fått en tankeställare gällande skrivare!
Tack för ditt mycket seriösa inlägg!

MVH Danne ;)

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Control87th


            6dof är super MEN stöds av få simmar, FS2k4, den där månadsavgsimmen och singleplayer BOB2... fler finns väl inte ännu?

Jo det är sant.. Men vore ganska härligt att ha den "när" de nya spelen kommer med support för denna lilla tingest.