News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by BEQ


            Japp - Carlskrona. Men fartyget man såg på väg in till Stockholm var ju en liten korv (fast jag lyckas alltid blanda ihop Göteborgs och Sthlmsklasserna). Tror RR blev vilseledd av den "tyske" reportern som refererade till korven som fregatt.

Skulle ha uttryckt mig tydligare. Minfartyg har vi ju större än små korvar, men inga andra ytstridsfartyg.

Ja det är nog sant.. kan inte ett skit om flottan... Bara att de har båtar... som flyter...

Rivvern_

QuoteOriginally posted by BEQ


            Nämen, ser man på:

Norrströmskommissionens hemsida med krisinfo


Verkar rätt seriöst upplagd.

(Haha-edit: insatsen med akan mot fritidsbåten benämns som "marinens torpedinsats". Måste vara så att upphovsmannen drar paralleller till maffiatorpeders metoder... :D)

Häftig sida! :D

ft

QuoteOriginally posted by BEQ


            Det går väl en repris till?

Ja. 23.25 på söndag. Det är fortfarande för sent och dessutom för länge dit. X-(

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

QuoteOriginally posted by SledgeHammer
"Fackverksmast" - Stockholm
Solid "mast" - Göteborg
Det brukade vara så, men har de inte byggt in masten numera även på Stockholmsklassen?

SledgeHammer

Jo just det, tack för påminnelsen! De har ju fått "halvtidsmodifiering. (Min brors sambo är utbildad på sådana men de fick bara anställning i reserven)

Malmö före och efter.

Gävle (av Göteborgstyp)
Mvh  - Stefan -


Mupp

Fråga kolon:

Dom pratade om ett litet, enmotorigt flygplan som flög mot Sthlm. Jag, som inte kan nåt om flyg egentligen, ser då framför mig en Cessna, eller en sån där Pa-28 som formationstanterna flyger. Enligt dom korta sessioner jag haft i en Cessna 172 i FS9 så marschar väl en sån runt 100 knop kanske, korrekt? På den utomordentligt trevliga flygdagen i Eskilstuna förra veckan (där dom tyvärr inte körde samma utomordentligt trevliga helikopterprogram som på den gamla goda tiden då 5:an fortfarande var i livet) så visade vårt utomordentligt trevliga flygvapen Gripens utomordentligt trevliga lågfartsprestanda. Speakern mumlade lite försynt nåt om 250 km/t, vilket väl torde bli nånstans i regionen 130-140 knutar? Då på ett flygplan lastat med en pilot innehållande en stadig frukost, samt 200 gram ångor i bränsletankarna. Så frågan lyder alltså, hur gör Gripen-kisarna när dom ska mobba små flygplan, flyger dom runt-runt och pekar finger, eller finns det ett mognare sätt?

För övrigt så fanns det väl flera saker som var lite lätt tveksamma i första avsnittet, bland annat att familjefarsbåten exploderade så kraftigt att jag först trodde att det var "den andra vågen" dom sköt på. Men visst fan ska vi väl titta på avsnitt 2?!? Skönt att manusen börjar komma tillbaka på tv, som jag har längtat...

Magnus

När det gäller Korvetten som sköt akan så är min gissning på Göteborgsklassen. Enligt uppgift så var det akterkanonen, den som är riktad bakåt. 40mm. Trist att de inte följde IKFN och sköt varningsskott först. Att den exploderade? Bränsletanken gissar jag. Inte otroligt.

När det gäller Cessna 172 så marchar den 105 knop (eller om ska vara petig, har en TAS på 105 kt) om det är en vanlig 160 hästars skyhawk. Säg mellan 100-110 knop. Ungefär 200 km/h. Självklart är problemet som du säger men det är ju inte olösligt. Ligg och kör i cirklar.

Som vanligt när det gäller film och flyg ska man aldrig analysera saker ner på molekynivå man gör varken film eller manus rättvisa. Dock var det på det stora hela över förväntan.

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Magnus


Trist att de inte följde IKFN och sköt varningsskott först.

Just det! Tänkte på det! Självklart att man skjuter varningsskott. Det hade säkert fått gubben på andra tankar... Man öppnar ju inte eld mot en fritidsbåt hur som helst...