News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Gripen har faktiskt så låg Vmin att det går att ligga bredvid en cessna/piper etc. Den siffran du hörde är felaktig.

Undrade också var varningsskotten tog vägen. Speciellt med flygplanet som inte förstod prejningen. Sen förstod jag inte heller det hela med avstånd med jas:arna och det suspekta flygplanet. Det går ju att flyga hur nära som helst. Speciellt bra effekt får det ju om man skjuter varningsskott med akan. Det låter rätt bra.

BEQ


SledgeHammer

#18
Sådär, nu har jag tittat. Korvetten var K23 Kalmar, Göteborgsklass och det var 40mm akan i aktern.
Varför de inte sköt varningsskott? Det kanske började bli nära inpå? Varför ens fundera, det är en TVserie...

Nu ska jag se episod 2.
Mvh  - Stefan -


Magnus

#19
Trist att jag redan sett att man kan ladda hem avsnitt 1-4. Jag ska verkligen försöka hålla mig och ha något att se fram emot varje vecka.. Det är dock svårt att låta bli.

-trådkapning-

Edit:
Förresten, håller med att Korvett är en liten båt, tacka vet jag våra gamla kryssare Tre Kronor och Göta Lejon.. där kan vi snacka firepower. Hittar ingen bra bild men vad sägs om:

Göta Lejon (Sjösatt 17 Nov, 1945. Utrangerad 1 Juli 1970)

Dimensioner (l x b x d): 180,2m x 16,7m x 5,7m

Vikt: 9238 ton !!!

Maskineri: 2 x de Laval kuggvxl ångturbin, 90,000 hk. 4 x vattenrörpannor. 2 x prop.

Fart: 33 knop

Bestyckning: 7st 152mm kanon M/42 i ett trippel och två dubbeltorn. 20st !!! 40mm lvakan M/36 (varav 6st gyrostabiliserade). 9st  20mm lvakan M/40. 6st 533mm TT M/44 i trippelställ. 120st minor, 2st sjbk, 2st sjbf.

Besättning: 783 man (krigsbesättning)

Fy fan vilken beväpning.

- Slut trådkapning-

SledgeHammer

Vill man se lite tyngre fartygsartilleri så är Tunga batteriet vid Hemsö fästning ett ställe att åka till. Om jag kommer ihåg rätt så var dubbeltornen avsedda för något fartyg från början men det stoppades pga exportförbud (kungen av Siam som beställt?). 3 torn hamnade på Hemsön och 3 på Gotland. Det var rätt intressant för 10 år sen, kan tänka mig att det är mer så nu när det är iordningställt som museum.

Som svenska örlogsfartyg så var ju våra lätta kryssare rätt maffiga men internationellt sett... tja. Lite amerikanska kryssare.
Mvh  - Stefan -


BEQ

Rätt många torn hamnade ju i Övre Norrland också. Jag kan verkligen rekommendera ett besök på Rödbergsfortet i Boden (länk), inte minst för att se kartan över alla artillerifort i Övre Norrland. Enormt många och med stor skottvidd. Det hade blivit mäkta svårt för ryssen att ta sig fram från Finland.

Ang. skrotade svenska örlogsfartyg kan man i amiralen Hans von Hofstens memoarer läsa om hans bittraste ögonblick; nämligen när han som siste fartygschef på jagaren Halland (dåtiden mest kapabla ubåtsjaktsfartyg) tvingades segla genom ubåtsjakten på Hårsfjärden in till Muskö för avrustning av fartyget. Han hade ställt sitt fartyg till förfogande för ubåtsjakten, men fick order att fullfölja avrustningen. Står även lite att läsa om det hela i boken Hårsfjärden. Hans von Hofstens memoarer är en annars en mycket intressant bok. Speciellt de ryska teckningarna av honom och spetsnaz.

Oj, så off-topic.... men jag misstänker att tråden hamnar rätt igen på tisdag.

Dubble0zero

För att fortsätta OT så kan jag bekräfta att det var kungen av Siam som hade beställt de där kanonerna, min far gjorde värnplikt på gotland som gruppchef för en av de...
...000... =)

SledgeHammer

BEQ: Är inte det haubitstorn byggda för ändamålet? Fartygstorn är ju mer inriktade på att skjuta direkt eld isf övergradig, dåligt med hinder av högre sort på sjön =)
Mvh  - Stefan -