News:

No significant change

Main Menu

Go Army!

Started by Lupson, June 14, 2005, 11:10:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

#8
granQ: Bara för att du hört den förut innebär det ju inte att alla andra har gjort det. Men jag har också fått höra i efterhand att den är en ganska välkänd bluff. Men den är ju lika rolig i vilket fall som helst.

ft: Vet inte om Simon och jag tänker på samma sak, men jag såg ett debattprogram om försvarets "mini-lumpen" eller vad man ska kalla det. Debatten stod mellan en informationschef från högkvarteret och någon typ från Svenska Freds.

Debatten var visserligen i oväntat god ton, men Svenska Freds snubben försökte argumentera för att ungdomarna skulle betraktas såsom barnsoldater vid krig...Ni fattar svaret tror jag...

Sen var freds-snubben förstås kritisk till att det förekom vapen i utbildningen. .22 long-geväret. Vet inte själv vad för slags pjäs det är, men det är väl typ ett salongsgevär som man som liten knatte kan börja skjuta med i vilken skytteklubb som helst.

I slutet av debatten gjorde Svenska Freds snubben i mitt tycke bort sig lite när han öppet erkände att han inte ville ha något försvar alls och på det viset s.a.s. per definition tyckte illa om allt som har med militären att göra. Ungefär som att debattera invandrarkvotering med en nazist...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

granQ

#9
dock tycker jag inte försvaret (varken i tv eller andra människor med koppling till ungdomsverksamheten) lyckats motivera varför försvarsmakten skall bedriva fritidsaktiviteter till ungar. Tillskillnad från andra industrier och statliga organisationer (allt från volvo till polisen) som måste locka med att man skall söka deras utbildning/jobb så kan försvarsmakten både plocka ut folk, tvinga dom till utbilda sig och efter det ge dom möjligheten att fortsätta. (vilket dock kräver vilja). Så reklam behöver dom då inte i min mening bland målgruppen 15 år, reklam för utlandstjänst och för bli yrkesofficierare förstår jag.

och vad killen från försvaret sa i debatten var att dom faktiskt hade som uppgift bedriva "försvarsupplysning" vilket det hela var del i.

Tja, kanske bättre rikta sig till fler. Mer besök på skolor (vi fick inget, men vi fick papper om att man kunde söka minilumpen aktiviteter). Måste vara bättre prata med 500 personer åtgången istället för låta 15 ungdomar pröva koka ärtsoppa i fält?


och ja lupson, jag vet det var pågränsen till oartigt att säga den var gammal, men gillar inte när man ser "bluffar" även om dom är roliga. Okey med en bellman, tysk och en dansk.. då alla vet det är skämt.

Men denna och historien om hangarfartyget som snackar med en fyr känns lite tråkiga då så många tar dom för riktiga..
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

ft

.22 Long = fågelstudsare. Salongsgevär på anabola. ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Shar

Äh, granQ..

Nu är du lite neggo tycker jag. Luta dig tillbaka, knäpp upp översta knappen på byxorna, sätt dig bekvämt & fundera över om ska äta en cola eller apelsinglass.

:-OO :p

Sen kan du hjälp mig att fixa det kraschade SFP-forumet.
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


simon

Precis det tänkte jag på.

granQ

BEQ frågan är egentligen inte hurvida det är bra spenderade pengar för dom ungdomarna för försvarsupplysning.

Tänk dig själv om du skulle äga ett företag.

Projekt A) Genom intensiv utbildning lära 15 personer allt om ditt varumärke.
Projekt B) Stärka ditt varumärke bland 500 personer.

Det finns ju en anledning varför vi får gruppreklam, tv reklam, reklam istället för möjlighet för några få utvalda att åka på ett "läger".  Jag vet inte exakt vad det kostar med minilumpen aktiviteter för ett år men skulle tro att reklam filmerna som visas ( tex den med tjejen och killen på tågstationen) har bra mycke bättre genomslag.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

TrakDah