News:

No significant change

Main Menu

Helikopterhaveri

Started by Andreas, June 21, 2005, 15:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

ft har troligen rätt, och det är ganska vanligt att tyngre helikopetrar måste få fart framåt innan de kan få lyft.
Dels beror det på att de behöver farten för att slippa ur den "rundgång" du (Brat) beskriver, dels så kommer de in i "Transitional lift".

Helikopetrar är alltid "utanför envelopen" då de saknar vingar - trots vad Expressen angav ;-)

/TD

ft

#9
Edit@TrakDah: "Translational lift" ;)


Edit: Och ja, markeffekten hjälper honom att "få upp den" (viagra?). Problemet med helikoptrar är ibland att de inte kan hovra ovanför den höjd där de har hjälp av markeffekt, eftersom det kräver mer kraft att hovra än att flyga med fart framåt. Kort sagt, man måste få upp fart i markeffekt (eller på marken, en del helikoptrar gör rullande starter ibland) för att kunna flyga högre och det ser ut som om det var vad han försökte göra, tyvärr med lite mer entusiasm än ögonmått för hur bred gatan var.



Edit 2: Vad gäller envelopen så är den viktigaste envelopen vid start med en ilsken palm den ur vilken det är möjligt att antingen dimpa rakt ner utan för allvarliga skador eller att autorotera. Det senare förutsätter fart framåt och det förra förutsätter låg höjd. Med för låg höjd och för låg fart är det inte heller möjligt att åstadkomma en säker landning om det plötsligt utbryter en öronbedövande tystnad.

På sista sidan av den här artikeln, som för övrigt verkar intressant och skall läsas i mer detalj av undertecknad, finns det en bild på hur denna envelop ser ut.

Och ja, det kan bli sÃ¥ pyrt att korridoren ut stänger sig eller att man är tvungen att accelerera in i den grÃ¥ zonen för att kunna lyfta sig ur markeffekt. Skall man starta i det läget? En frÃ¥ga som operatörer, förare, luftfartsmyndigheter och tillverkare fÃ¥r slÃ¥ss överââ,¬Â¦

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Magnus

QuoteOriginally posted by BEQ
Annars blir det ju på samma sätt som här.

Jag mådde dåligt i själen när jag läste den tråden.

Det enda jag hörde om helikopterkrashen var det att det företaget som flög tydligen var involverad i en liknande krash för något år sedan.

Generellt så ska man nog vara försiktig i att kritisera saker/folk som man inte har speciellt god insyn i. Som nån gammal visa gumma sade en gång, "Har du inget snällt att säga så säg inget alls."

Andreas

QuoteOriginally posted by Magnus
Som nån gammal visa gumma sade en gång, "Har du inget snällt att säga så säg inget alls."


Var det inte Stampes pappa som sa det där? :D
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

ft

Nu framkom det att killen hade (svenskt) privatcert och inte var typad på snurran. Vidare att snurran i sig förmodligen inte fick flyga här den heller, var experimentklassad på andra sidan sjön och definitivt inte fick flyga kommersiellt eller ens i närheten av tätbebyggt område.

Måtte han och hela företaget åka dit så det sjunger om det! Det kunde blivit många som satte livet till!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Rivvern_

QuoteOriginally posted by BEQ


           
QuoteOriginally posted by Magnus

Jag mådde dåligt i själen när jag läste den tråden.


Du är inte ensam om det. Får ofta den känslan på det stället.

Får beklagligt säga att 100-åringen dog... RIP old man!

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,664451,00.html

Brat

Måste bara meddela att Haverikommisionen kommit med sitt utlåtande idag och den initierande orsaken var (som jag kan utläsa det) att en av motorerna hade "skit i munstyckena" och inte gav den effekt den borde ge, samt att piloten trots att han inte kände att han hade full effekt valde att flyga iväg där det egetligen inte fanns plats för helikoptern, "för att landa" då det enligt honom hade samlats för mycket folk på den ursprungliga startplatsen för att säkert kunna sätta ned helikoptern igen. Min tanke är att detta är en omskrivning för ett försök till en start genom fart, men det går ju inte att bevisa. Certifikaten verkar ju ha varit lite i oordning, men detta påverkade ju inte kraschen. Sedan omskrivningar om att helikoptern var experimentklassad och att den inte fick medföra betalande passagerare, men att beställaren av flygningen fått ett pris för densamma ser ju lite skumt ut, var det bara bränslepengar som de delade på eller? Varför då passagerarlista?

Synd bara att det var 100 åringen som fick betala det största priset, livet!

http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_15.pdf
-Brat