News:

No significant change

Main Menu

Helikopterhaveri

Started by Andreas, June 21, 2005, 15:09:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

En Mil M-2 har gått i backen

Se film från kraschen:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=409760
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

simon

Den enda tanken jag har efter att ha sett filmen är;

Varför fullföljer piloten försöket till start, han måste ju märka att något är fel?

Brat

#2
Han hade ju hur många chanser som helst innan han drog iväg längs gatan att landa och minska lasten! Trodde han att högre hastighet skulle hjälpa honom, verkligen klantigt! Hoppas ingen får bestående men av olyckan! Se senare inlägg, hade feeeeeeeel! :)
-Brat

Rivvern_

QuoteOriginally posted by Brat


            Han hade ju hur mÃ¥nga chanser som helst innan han drog iväg längs gatan att landa och minska lasten! Trodde han att högre hastighet skulle hjälpa honom, verkligen klantigt! Hoppas ingen fÃ¥r bestÃ¥ende men av olyckan!

Han ser ut att vara spakonykter...

TrakDah

Rent sådär så är det "kul" att bilen inte får en skråma ;-)

Men jag kan inget om helikopterar, men min polare flyger dem
Han har sagt nån gång (i ref till den där filmen där en helikopeter försöker bogsera en båt) att helikopterar med stel rotor inte klarar sidokrafter.
Jag har sen för mig att ryssarna oftare använder stel rotor.


/TD

Brat

#5
QuoteOriginally posted by BEQ


            Är det nÃ¥gon av er som är utbildad helikopterpilot, haveriutredare eller kan Mi-2:s karaktäristika kontra andra helikoptrar? I sÃ¥ fall skulle ni ju kunna ha en susning om vad som hände. Annars tycker jag ni att ni ska strunta i att spekulera. Annars blir det ju pÃ¥ samma sätt som här.

Okej, jag skall inte spekulera mer, det är nog fullt normalt att helikopterfärder företas 1-3 meter upp i luften, synd att lyktstolpen inte fattade det och flyttade på sig!:-X

Titta inte på den sena redigeringen av filmen, se på den som lades ut 12.01, då får ni hela förloppet!
-Brat

ft

Äh, vad fasen... internet är till för spekulationer. :D

För tungt, för varmt och för sent. Sådär.

Sedan försöker han få fart framåt för att kunna kommar ur markeffekt och inte fasen går det så bra.

BEQ,
visar det sig att förklaringen är någon annan så lovar jag att du får säga "vad var det jag sa" minst fyra gånger! ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Brat

Okej, nu fattar jag, trodde att markeffekten hjälpte honom att få upp den, men det blir nog tvärt om med helikopter, luften går bara ner, upp runt kanten och tillbaka ned i rotorn! Men hur vanligt är det att man måste ta till sån flygning för att få upp en helikopter, har en känsla av att man ligger lång ute i envelopen då!?
-Brat