News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Ok, men eftersom man då kan skjuta AIM120 både från buggat och låst tillstånd i TWS, när är det praktiskt att använda det sista?

Horizon

Låst (STT alltså) ger en större träffsannolikhet eftersom radarn bara koncenterar sig på målet och inget annat. Menar du "andra" (inte "bugga light" alltså) så ger det väl iaf fördelen att man får målet presenterat i HUD'en. Nu får snart någon av experterna uttala sig, jag börjar få slut på information. ctrl sitter säkert och skrattar åt mig... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Nu har jag nog förvirrat till det i onödan här... målet får precis som Bax säger en ring redan vid buggning (1 x numpad 0).

Ok, Horizon, det ökar träffsannolikheten med lÃ¥sning (2 x numpad 0), men mÃ¥let presenteras i HUDÃ,´en redan vid buggning (bugga light). :)

Horizon

lol, nu ska vi se... jag benämner dem såhär:

1. Föra radar cursor över ett eko och få den att fastna där = "Bugga light" (här kan man fråga AWACS om friend or foe).

2. Bugga light och sedan låsa en gång på målet = "Bugga".

3. Bugga och sedan låsa en gång till = STT.

Riktig sörja det här. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Med undantag av några F4AF testflighter har jag legat lågt med Falcon ett bra tag nu (och kommer att ligga lågt tills ATPL-teorin och IR-certet är klart).

Bugga light som du kallar det, räckar för att fråga awacs men inget mer.

Bugga ger i Falcon så vitt jag vet lika bra träffsannolikhet som vid SST så vida låsningen är kvar hela tiden, enda fördelen i spelet är att det är mindre risk att låsningen tappas. Att verkligehetn säkert är annorlunda... I ämnet kan sägas att i Falcon är det helt meningslöst att behålla låsning efter "Pitbull".

STT ger i spelet fördelen att låset sitter kvar hårdare, minde känslig för beaming/chaff... Nackdelarna är framförallt att det tjuter som faan hos FI samt att man inte längre får uppdatering på andra kontakter.

Kul att det är lite Falconaktivitet i NOSIG igen. :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Lupson

Nu måste jag ställa en seriös fråga angående AIM-120 användning - kan man bekämpa två eller flera mål samtidigt?

Så här gör jag, men jag vet inte om det fungerar.

1. TWS mode
2. Bugga mål 1. Fox 3.
3. Flytta cursorn till mål 2, bugga. Fox 3.

Fungerar detta? Jag vet ju att man kan invänta pitbull för att sedan byta mål, men vid det laget är ju risken uppenbar att Ivan nr 2 har dragit iväg en AA-10 el. motsvarande mot mig.

Någon som kan klargöra?
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

Jag är liksa intresserad som Lupson över svar....

Vore också kul att höra vad Flygvapnet använder för term för "pitbull" (handover kanske)? I F4:AF säger ju en röst dessutom "pitbull"... har vi något liknande?

Obizzz

Hmm det finns nåt i TWS där man kan bugga flera mål och byta med stepknappen, var längesen jag använde det i Falcon men ska kolla upp det när jag kommer hem om jag har tid. Det var Bax som lärde mig det så han vet nog :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst