News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

#16
Jag minns oxå nåt sånt, och med en sökning på bax och step hittade jag tråden:
http://straight-pipes.org/nosig/read.php?TID=2427&page=2

:)

"Obizzz: Stepp bug - att flytta låsningen mellan trackade kontakts i TWS utan att behöva köra coursern över och designate (uusch vicken svenska det blev)"

"Obizzz: TMS Right i TWS mode, lås först på en och sen kan du enkelt "toggla" mellan kontakter mycket smidigt medan man "sorting targets" "

"F-16 radarn kan tracka flera mål i TWS men bara länka till en AMRAAM åt gången tills den går "autonom" dvs countern börjar räkna ner med T prefix."


Verkar bara återstå att hitta knapparna/tangenterna för detta. TMS right = ctrl + right arrow - ligger under HOTAS i keymapen. Annars finns det ingen knapp eller så i 2D för detta, utan det sköts genom TMS-knappen (target management switch) på joysticken. Ligger precis under den röda Weapon Release knappen - se F4:AF manualen p308.

edit: verkar inte möjligt att bugga flera mål samtidigt då eller?, bara att snabbt växla mellan dem utan att själv behöva fibbla med radarmarkören. Fixar den här TMS right även buggningen av nästa mål, eller måste man göra det själv?

Var sitter den realistiska låsknappen på HOTAS förresten?

Slammer87th

#17
Tjena boys,

CRM-TWS som aldrig "pausar" radarn på målet kan bygga tio trackfiles i en lista. Du buggar en track genom att antingen designera buggen eller genom TMS höger som då buggar högst prioriterade track. TMS höger igen stegar buggen till nästa track i listan.

Första TMS down frÃ¥n STT skickar tillbaks radarn till buggad track, nästa TMS down droppar  buggen men behÃ¥ller listan, tredje TMS down droppar alla trackfiles och börjar bygga om listan medan fjärde TMS down skickar tillbaks radarn i CRM-RWS mode.

Genom att i TWS mode i tur och ordning bugga tilltänkta mål (om dessa inte sammanfaller med range vilket är default) så att trackfile listan sorteras om, kan du skjuta en 120 och vid pitbull genom TMS höger bugga nästa tgt i trackfilelistan och nytt 120 skott. Skulle tro att detta är snabbaste sättet att skjuta när det drar ihop sig. Ibland kan det annars vara lite körigt att från STT hitta korrekt tgt, särskilt med tgts sorted within a flight.

I RL har i alla fall MLU också en Two Target SAM som är en primär search submode som ger dig möjlighet att tracka två mål samtidigt som du behåller en RWS scan volym på det andra icke buggade målet.

Utan att veta mechanization i detalj så kan jag misstänka att Two Target SAM är att föredra eftersom den har tätare uppdatering genom att den koncetrerar sig på bugged tgt och volymen kring non bugged tgt. Skulle också tro att även Two Target SAM ger dig möjlighet att med TMS höger växla buggen mellan två tgts och därmed komma till snabbt skott efter första pitbull. Det känns som att detta skulle kunna vara preferred launch mechanization för multipla 120 med viss bibehållen SA BVR.

Eftersom det här inte är det "host host" mest öppna samtalsämnet bland RL drivers så får vi väl gissa lite också ;) Mycket av oavanstående förändras i och med mjukvaruuppgraderingar på såväl plattform som vapen. Vi kan nog utgå från att nuvarande versioner ger möjlighet till rippel 120 skott med inflightupdates till flera missiler utan att behöva vänta på att första 120 går pitbull. Skulle bli förvånad om inte detta gäller både Two target SAM och TWS mode!

Crossing fingers för att "grabbarna" fixar till en del av det här till kommade release ;)


Filur - med låsknapp antar jag du menar TMS up (designate) som är upp på fyrvägsswitchen (höger tumme) närmst weapons release knappen på stickan.
/slammer

Lupson

F16_Filur & Slammer87th: Tack för Era svar! Förklarar det mesta. Har själv aldrig använt mig av TMS-funktionerna utan jag brukar alltid nöja mig med TWS och buggning för att sedan byta mål efter pitbull. Trodde faktiskt i min naivitet att F16 skulle klara att guida fler än en robot åt gången, men vad vet jag....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

F16_Filur

Ja, tack Slammer87th! Ser nu oxå att det är TMS up jag tänkte på. Söker dock förtydling på en del saker.

QuoteGenom att i TWS mode i tur och ordning bugga tilltänkta mål (om dessa inte sammanfaller med range vilket är default) så att trackfile listan sorteras om, kan du skjuta en 120 och vid pitbull genom TMS höger bugga nästa tgt i trackfilelistan och nytt 120 skott.

Menar du här att man själv först måste bugga de tilltänkta målen för att TMS right ska funka? Och vad menas med "om dessa inte sammanfaller med range vilket är default"?


QuoteFörsta TMS down från STT skickar tillbaks radarn till buggad track, nästa TMS down droppar buggen men behåller listan, tredje TMS down droppar alla trackfiles och börjar bygga om listan medan fjärde TMS down skickar tillbaks radarn i CRM-RWS mode.

Menar du att det funkar så i F4:AF? Har inte läst hela manualen än, men p308 beskriver bara två TMS down från TWS.

Slammer87th

Nejdå, TMS right funkar direkt men när tracklistan byggs automatiskt så görs det baserat på range. Eftersom det inte alltid är range som avgör vad du tänker skjuta på kan du behöva "bygga om" listan för att TMS right skall bugga din tilltänkta nästa 120-mottagare.

Jag refererar till BMS och har ingen erfarenhet av AF, även om skivan har stått i hyllan sen release :p

Obizzz

Jag slapp ju ta reda på vad det var jag mindes iaf för ni andra gjorde det åt mig, tack! :D

Tack Slammer!
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Menar du här att man själv först måste bugga de tilltänkta målen för att TMS right ska funka? Och vad menas med "om dessa inte sammanfaller med range vilket är default"?

Alltså det gäller att hålla koll på svengelskan här :-)
I TWS behöver du inte bugga målen (föra cursorn över målet) utan den skapar en tracklista själv. Om du sen buggar eller låser ett mål så kan du flytta låsningen mellan målen i tracklistan med TMS höger.
Om man släpper låsningen innan pitbull så har du en maddog som i sig kan generera en träff om man har tur. Men taktiskt kan det ändå vara intressant eftersom Fi kanske redan har gott defensive vilket har gett dig möjlighet att jobba på nästa mål.
Personligen försöker jag alltid få pitbull och köper tid genom att "notching" åt höger eller vänster dvs svänga ifrån målet så mycket jag vågar utan att gå gimbal dvs få målet utanför radar konen.

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Ja, jag förstår hur Slammer menar med "range-biten" nu.. tänkte helt fel i början på nåt sätt :-OO :D

Intressant det du skriver Bax, har ännu inte provat någon form av F-pole metod med gimbling här än... eller ska kanske kallas A-pole med AIM120? Använder du HSD displayen då vid notchning?

Sedan detta med Maddog... skjuter man en helt utan radarlås så söker den upp vad som helst, men om du bryter radarlåset strax innan handover så flyger den väl fortfarande till en förprogrammerad punkt i lufthavet och söker därifrån... en punkt som jag antar uppdateras under färden? Att bryta låsningen på det viset funkade väldigt bra mot enstaka mål i LO förut (AA-12 missilen), men sen hur realistiskt det var vet jag inte.