News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simulacra

Tjena tjo, allihop! jag drog in falcon 4 med sp4.2 för nån vecka sen eftersom det började suga i flygsimtarmen.
MSFS2004 var ju kul en stund med trackir och vectorexp. men snart tröttnade jag.

Nu är det som så att jag har lite problem med hur man använder radarn i kombo med amraam's, jag gör så att jag kör tws och försöker designatea mål, ibland buggas de och markeras som en triangel, ibland händer inget alls.
Att verkligen låsa missilen på målet verkar omöjligt, ibland händer det, ibland händer det inte, bore vs slave verkar inte göra ngn skillnad.

Kan då ngn snäll själ här beskriva för mig hur systemen funkar och vad jag gör för fel?
Vilka parametrar måste vara uppfyllda för att en amraam ska låsa på ett mål?
Avståndet verkar inte göra ngn skillnad då jag ibland kan låsa på 15 nm men inte på 2 nm.
Det blir snabbt tråkigt att inte komma ngnstans nu när jag äntligen börjar få tålamodet att köra F4 på högsta realism.:-/

Obizzz

Det där borde ctrl och bax ha koll på jag minns faktiskt inte men det brukar inte vara nåt problem när jag kör så det kan inte vara så svårt :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

Ja, det skiljer lite i olika versioner (som vanligt)
Jag är lite osäker på hur realistisk SP4 är om du inte använder BMS samtidigt men rent allmänt så måste du köra Avionics i "realistic" i setup.
Sen skulle jag råda dig att använda TMS funktionen - alltså mappa Target Management Switch till joysticken och inte tangentbordets keypad"ins" för att locka targets. TMS har olika funktioner beroende på modes.
Se oxå till att programmera den med hold funktion (så den repeteras då den är aktiverad" eftersom flera funktioner är time sensitive).
Andra lägen då den inte låser:
Målet använder jammer och stör din radar
Han manövererar ur din lob - vanligt på nära håll
Kör du med TWS så scannar radarn mer än målet som du låst vilket gör att han lättare kan komma undan.
På nära håll skulle jag rekomendera att gå över i ACM läge och vertikal scan och manöverera in målet längs din "lift line"
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Oden

#3
Med Amraam räcker det att du buggar målet - vad gäller Sparrow och grabbarna SARH så måste du dock gå STT och hålla den låsningen tills det smäller.
STT är en fördel även med aktiva robotar som Amraam då det ger en högre träffsäkerhet - nyttja det om tillfälle ges (uppenbara fördelen att inte STT'a är naturligtvis mot enklare motståndare som har en radarvarnare från IKEA och inte ser dig förrän du låser - gäller ju även avancerade killar men de vet ju redan att du är där)

Edit: Ninja'd av Bax :'(

simulacra

hmm, vet inte om jag kan köra in bms nu eftersom jag har dragit in bazt srtm terrain över korea ovanpå min sp4.2 install.

Men jag har iaf dragit in en "real hotas" setup i min cougar där jag har designate på hatten under wpn release men eftersom jag fort kör tutorialuppdragen så kan jag inte tänka mig att målen jammar mig.
Som det känns nu så verkar det som om låsningen fungerar lite hipp som happ, jag har inte provat att skjuta en amraam när målen bara är buggade, men hur avgör missilen vilket mål den träffar? ibland buggas ju flera mål på en gång...

Bax

Har du Cougar så kör en så realistisk setup som möjligt.
Kolla sÃ¥ att du använder TMS up/down/left/right pÃ¥ Target Management  hatten och att din statement text innehÃ¥ller /H i Foxy filen.
Om du kör TWS eller RWS blir förfarandet lite olika.
Om RWS så ser du flera targets utan riktnings vektor du kan då bugga ett mål och få vektor och sen gå över i STT och få en ring runt målet och endast det målet synligt. I detta fall skall du kunna skjuta Amraam redan vid buggning.
Vid TWS så ritas vektorer ut på alla mål, det ser då ut som RWS med en buggning(övriga contacts i RWS har ingen vektor). Om du skjuter nu i TWS mode så blir det en maddog. Du måste alltså låsa ditt mål med ring runt i TWS för att få rätt mål.
Jag känner att det här är svårt att förklara :-/
Men ge det lite tid så löser det sig nog, det bästa är att få lite guidence oå ett LAN.
Jag rekomenderar starkt BMS som framförallt har en betydligt bättre/verkligare radar bearbetning. I stort sett allt kan nås från HOTAS.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Det här påminner lite om min fråga i en annan tråd, och nu blir jag lite osäker igen. Det är sant att målen ritas upp med vektorer (som trianglar) i TWS utan att man gör något själv. Som jag fattat det kan man bugga ett mål i TWS (1x numpad0) och skjuta redan där, samt låsa på det i STT (2x numpad0). Först i sista fallet får väl målet en ring runt sig?

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Det här pÃ¥minner lite om min frÃ¥ga i en annan trÃ¥d, och nu blir jag lite osäker igen. Det är sant att mÃ¥len ritas upp med vektorer (som trianglar) i TWS utan att man gör nÃ¥got själv. Som jag fattat det kan man bugga ett mÃ¥l i TWS (1x numpad0) och skjuta redan där, samt lÃ¥sa pÃ¥ det i STT (2x numpad0). Först i sista fallet fÃ¥r väl mÃ¥let en ring runt sig?

Stämmer.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names