Author Topic: Battlefield 2  (Read 19137 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #16 on: June 13, 2005, 14:13:41 »
Quote
Originally posted by griffin
Sen är det oerhört irriterande att höra er pladdra utan att höras själv! :D


Hehe vi såg att du vid något tillfälle försökte sända och FYI det är än mer irriterande att inte kunna ens starta BF2 pga att DICE varit så lata (eller kanske tom köpta???) att de bara stöder de senaste grafikkorten :D

BTW: Läste igenom README.TXT till demot och undrar varför DICE "skjuter sig själv i foten" på följande punkter, någon som vet eller har teorier?

 1. Endast stödja grafikkort med PS 1.4 eller senare (dvs vi med GF4 kan kamma oss, visst är GF4 gammalt men tekniskt sett borde det duga för low-mid settings om resten av systemet är OK)?

 2. Gräs syns inte bortom 50-100m, vilket innebär att det suger lika kraftigt som i BFV. Förstår att gränsen måste dras någonstans men varför kunde de åtmistone inte göra så att det visades i FOV när man kollade i kikarsikte/kikare?

 3. Va f-n e detta??? :-X

Quote

- JOYSTICKS
  Battlefield 2 does not support using a joystick connected to
  your computer via a joystick port built-in to your sound card.
  We recommend you use a joystick that connects to your computer
  via a USB port.


 Programmerar inte DICE mot DirectInput API?????

 4. Blev förvånad att inte se någon leanfunktion i ett så pass nytt spel?

/Christer (a.k.a KeyCat)



 
« Last Edit: June 13, 2005, 14:54:53 by KeyCat »
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #17 on: June 13, 2005, 15:10:38 »
Keycat:
1. Håller med om att det känns lite fattigt. Nu minns jag inte skillnaderna mellan olika PS-versioner, men oftast brukar det röra sig om antingen vilka instruktioner som finns tillgängliga (läs GPU instruktioner) samt längden av varje "Fragment program". Kanske deras grafikmotor använder mycket PS i det tysta för att få till acceptabla framerates?

Men jag tror mer på att det kanske varit bekvämt för dem att sätta höga prestandakrav för att slippa lägga alltför mycket tid på olika code-paths.

2. Håller verkligen med.

3. Underligt. Jag har förvisso inte pillat med några inställningar ang. Joystick, men min X36:a (enda enheten) var död inne i spelet. Men man måste kanske välja att aktivera joystick i options först.

4. Också en smula underligt, men samtidigt komplicerar lean-funktionen en hel del saker - exempelvis animeringar, hitboxar osv. Men framförallt kanske det kan bero på att de gör sitt bästa för att hålla nere på nätverkstrafiken. Om (worst case) man skall hålla reda på 64 gubbars lean-värde konstant så är det ytterligare bandbredd varje klient kräver..

Men vad vet jag - är inte spelprogrammerare...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #18 on: June 13, 2005, 22:38:35 »
Quote
Men jag tror mer på att det kanske varit bekvämt för dem att sätta höga prestandakrav för att slippa lägga alltför mycket tid på olika code-paths.


Mmm kanske så!? Bara DICE vet men frågan är om det är ett smart drag eftersom det troligtvis eliminerar en stor skara potentiella kunder...

Quote

men min X36:a (enda enheten) var död inne i spelet. Men man måste kanske välja att aktivera joystick i options först.


Det verkar ju helt idiotiskt om det är så!? Inte för att jag personligen köper ett sånt spel för flygplanens/helikoptrarnas skull men i BFV är det skoj att spaka en Huey lite då och då som omväxling.

Jaja, får väl fortsätta min övervägning ang. nytt grafikkort men tror jag väntar tills BF2 är släppt för att läsa er andras reaktioner när "nyhetens behag" lagt sig lite :p

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #19 on: June 14, 2005, 09:30:54 »
Upptäckte en knasig sak till när jag hann testa lite. Eller lite...fastnade på en publik server mellan 0:00 - 1:00....hur som helst - jag mappade in joystickaxlarna på helikopterkontrollerna, det fungerade...förutom att man inte kunde välja "reverse axes" - uppåt på joysticken blev således...nos upp. Kanske är logiskt för 12-åriga l33t h4x0r g41m3r5, men för någon som flugit flygsim i snart 20 år är det stört omöjligt...

Annars så var det roligt, även om motståndarlaget hade en riktigt duktig snubbe...han låg väl på 70-80 kills när en annan hade 15...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #20 on: June 14, 2005, 13:22:41 »
har man en cougar kan man reversa axeln i programmeringen...

titta jag hittade användningsområde för en av cougarns alla funktioner :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Phlerp

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1417
    • ICQ Messenger - 2462430
    • View Profile
    • SUL37
    • Email
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #21 on: June 14, 2005, 17:04:13 »
Du har nog angett fel i inställningarna. När du anger joystickinställningarna så blir det åt det hållet som du drar joysticken åt. Blir det fel håll i spelet så har du rört joysticken åt fel håll i inställningarna.

Och vad gjorde du i BF i natt utan att tala om vilken server du var på? :D Jag låg i BF-kanalen hela kvällen utan att någon annan kom in.
« Last Edit: June 14, 2005, 17:05:58 by Phlerp »

Lupson

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1801
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #22 on: June 14, 2005, 17:09:59 »
Phlerp: Jag misstänkte att det var något sådant. Försökte t.o.m. mappa om, men då sa programhelvetet något i stil med "Mapping confligt in common category" eller hur det nu var...inte fan orkade jag sitta och leta så jag lät det vara.

F.ö. suger serverbrowsern något helt makalöst. Tror det var på fjärde försöket jag lyckades hålla den vid liv såpass länge att jag hittade en server att hoppa in på. Finns det ASE-filter än?

Ledsen över att jag inte gick in på TS - kom igång så sent att jag trodde det var lönlöst.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

KeyCat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2629
    • View Profile
Replying to Topic 'Battlefield 2'
« Reply #23 on: June 14, 2005, 17:44:05 »
Quote
Originally posted by Lupson
hur som helst - jag mappade in joystickaxlarna på helikopterkontrollerna, det fungerade...


Låter ju bra för jag kan inte förstå varför inte en analog joystick inte skulle fungera om de använder DirectInput API... Är din X36 ansluten till MB eller gameport på ett ljudkort (borde inte heller spela någon roll, bara undrar)?

En annan sak... Tror jag missförstod AT missilerna när jag testa i helgen, har nu förstått att de skall gå att manuellt guida till målet om man håller ner höger musknapp efter avfyrning men eftersom jag inte kan köra BF2 kan jag inte själv testa... Berätt gärna hur/om det funkar.

/Christer (a.k.a KeyCat)





>> It's all about teamwork! <<