News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Jotte, May 08, 2005, 21:57:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rivvern_

Jag har med Tigerbarber... Jag älskar de där fiskarna för de är int eså kräsna!  :D
Dem brukar oftast stå och hälsa på sina kompisar på andra sidan glaset. ;)

simon

Jag VAR jätteseriös med akvariet för några år sen. Körde iofs mest med guppys då.  Jag och två kompisar avlade fram i burar och korsade olika honor och hanar med fina färger/stjärtar/storlek. Fick tillochmed sålt "en hel del" kullar till en av stadens "bättre" djuraffärer. De ska tydligen ha sålt som smör...

Ack vilka tider, och vilka färger man kunde få fram på fiskarna...Men sicket slit.

griffin

Oj, det lät seriöst så jag förstår om det var jobb.

För min del är det lagom slit att hålla de små kräken vid liv :D
snappahead

ft

Äh... lönt? De där går ju inte ens att göra filé av, blir bara fiskbullar och kattmat. ;)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Obizzz

fisk är ju inte ens gott

Zebb här på forumet (f d Minigotte ni som var med på F7 såg nog honom) har seriöst akvarium hemma, han hade ett 600l förut men han sålde det så nu har han bara ett 400 men det står ofyllt för tillfället.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Jotte

Nu har jag 7 stycken scalare :D

Mitt akvarium sköter sig nästan själv. Jag håller inte på och byter vatten jämnt ständigt som detlförespråkas. Gör rent det kanske 2 gånger i månaden och då sällan mer än att skrapa bort lite alger, dammsuga lite på/i botten och fylla på vatten. Delvattenbyten gör jag sällan, typ en gång i halvåret. Verkar som om biotopen funkar fint ändå (peppar peppar ta i trä) utan allt för intensivt "vårdande". Matar gör jag 1 gång per dag, ibland inte ens det. På så vis håller fiskarna själva rent från alger plus att man inte får en massa kvävebildande överflödsmat.

SledgeHammer

Jag tror jag håller mig till mitt terrarie jag... mindre blött.
Mvh  - Stefan -


griffin

Jo, varför krångla till det. Jag byter lite vatten en två - tre ggr per månad och då bara ett par hinkar, inget konstigt. Mat en gång var eller varannan dag. Rengör pumpen efter behov. Jag lägger väl i snitt ned 10 minuter per vecka på akvariet allt som allt, max.

Givet vad det krävs att ha det är det en oerhört trevlig prydnad/hobby. Nästan inget underhåll och väldigt fint att se på.

Om ni andra vill göra som Kevin Kline i Wanda sure, men då finns det billigare och godare sätt. :D Fast, med det resonemanget kunde ni kanske ha fiskpinnar i akvariet? :D :D
snappahead