News:

No significant change

Main Menu

Akvarium

Started by Jotte, May 08, 2005, 21:57:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Skaffade mig en Olympus mju 410 här i förra veckan och passade på att ta lite bilder runt om här hemma i helgen. Här är en på mitt akvarium. Om bara de små liven hade varit lite mer  stilla.....



Edit fick hjärnsläpp när jag skrev kameramärket första gången.

Rivvern_

Vad många du har.. Typ 10-15 stycken har dött sen vi skaffade akvarie.. (2 år sen)

Justin Case

Tjusigt!
Är den andra bilden oxå från ditt akvarium :p

Obizzz

Ja säg som det är nu jotte visst brukar du leka ubåtskapten i akvariet? :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

Fint! Tycker mig kunna se neontetror, platys och nån skalar i hörnet eller är jag *fniss* ute och simmar?

Så välinrett... vårat är bara en röra av växter känns det som. Och trångt har vi det med. Kanske lite för trångt :D Men men, det är trevligt med akvarium!

Ja, fiskarna dör lite då och då, men det största bortfallet för oss har varit att de rymt. Just det, man hittar en lite då och då fasttorkad på golvet... men nu har vi fixat hålet (en avfasning så man får upp glaslocken) så rymningarna har upphört. :D

Se om jag kan få upp en bild på vårat. Kul att det fanns flera akvarieintresserade här. :p
snappahead

Jotte

#5
Hehe jag rymmningar har jag haft 2 stycken, en silverhaj och en grön tigerbarb som var osmarta nog att tro att vattnet var våtare utanför glaset.... :D  Samma silverhaj hade en gång tidigare hoppat ur men då var jag hemma och fick ner den i akvariet igen på typ 30 sekunder. Till saken hör att jag inte har något täckglas då jag inte är förtjust i de lukter som ev kan bildas då. Dessutom är enklare att sköta akvariet utan täckglas att krångla med så fort man ska pilla med något. Har en liten lägenhet (34 kvm) så akvariet bidrar även till att hålla upp luftfuktigheten i lägenheten. Hade 5 silverhajar när jag startade akvariet men de blev precis lika hoppbenägna som de är beryktade för att vara när de blev lite större, typ strax över decimetern, och då bytade jag ut dem mot andra fiskar. :)

Fiskarna i akvariet är:
13 Gröna Tigerbarber
~15 Kardinaltetror
7 Korallplaty
3 Guppy (2 honor och 1 hanne)
2 Kampfiskar (1 hona och 1 hanne)
3 Siamesiska algätare
1 Ancistrus mal
2 Scalare
1 Mässingsbarb
Ev finns det en orgrönling i stenröset. De är en sån fisk som bara komemr fram när det är mörkt och jag har itne sett den på flera månader så jag misstänker att den är gödning numera.

Ett gäng fiskar har dött under åren, fast främst är det kardinaltetror som strukit med. De tynar bort med munröta av ungefär 1 fisk i veckan nu. Stimmet var från början på 40 stycken (då hade jag färre andra arter) Hjälper vare sig med medicin eller saltning av vattnet mot munrötan. :-/  2 Mässingsbarber har också gått till det sälla jaktmarkerna och ett antal guppy då de fick någon "rolig" fenröta/klibbsjukdom.
Har haft guppy yngel att antal gånger, tom så många att jag fick sälja av till en akvariebutik. De två honorna är såndana som är födda i akvariet vilket ju är lite kul. :) Fast det är svårt att inte få guppy yngel, de är värre än råttor vad gäller reproduktion.

griffin

#6
Ah, ja vi skulle inte kunna ha öppet av flera anledningar. Dels rymningarna sen också en viss tvåårig tjej som skulle förvandla akvariet till sin privata plaskhink på två röda. Detta är det tillräckligt stor risk för de få minuter akvariet tvingas stå öppet under vattenbyte mm.

Skall se nu, tror detta utbud jag har

20 neontetror
5 korallplaty (varav en hemodlad :D ) Antalet platys är det som varierar mest...
4 guramis
2 ancistrusmalar
2 andra malar som jag fått och inte alls minns vad de var för några
1 större mal (nåja men iaf 1+ dm) av okänd version
8 scalare

Hur är barberna och algätarna förresten? Nyfiken på att testa nåt nytt nästa gång jag fyller på, detta utbud har jag haft i nästan ett år sedan starten nu, med viss variation i antal.
snappahead

Jotte

#7
Algätarna är rivirfiskar när de blir lite äldre så då får jag ev göra mig av med 1 eller 2 av dem. Den tiden den sorgen. Den siamesiska verkar dock vara en snällare fisk än den "vanliga" algätaren vad det verkar hittils, de går tom i stim stor del av tiden, fast det är ju inte ovanligt bland ungfiskar oavsätt art. Dessutom simmar dessa mkt ute i akvariet vilket den vanliga inte gör som mest ligger och trycker på samma vis som ancistrus malar gör.

Tigerbarberna är pigga och trevliga, kan dock skrämma lite skyggare fiska som mina kampfiskar och dina guramis. Den mossgröna tigerbarben är betydligt snällare än den utsprungliga tigerbarben som är en ökänd fenbitare. Om man håller den gröna i stim om ~10+ fiskar så tjivas de dock mest inbördes i stimmet och behöver inte jaga någon stackars scalare, kampfisk, gurami eller liknande.

Funderar på några scalarer till, som är min favoritfisk. Majestätisk sak. :) 3-5 st till kanske, sen har jag fyllt upp mina 152 liter väl för ett tag fram över. :)  (Räknar ju med att mina kardinaltetror snart kommer vara ett minne blott tyvärr)