News:

No significant change

Main Menu

WSO

Started by Salsam, April 18, 2005, 22:29:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Salsam

WSO
Vad är er uppfattning om hur mkt Weapons Officern hjälper till vi torped skjutning?
Kör ännu inte på "manual targeting" men sköt ändå inledningsvis via WSOn, dock har jag upptäckt att jag träffar lika bra/dåligt även om jag bara väljer "lock" i periskopet och sedan skjuter - som om jag låter honom skjuta.

Just nu ligger jag på ca 8/10 träff - missar ändå dock mål på ~300- 500m fast jag ligger 90 grader i sida (ibland testat att skjuta via WSOn på de målen jag missat och ändå missat min 2a torped iaf)

Några erfarenheter? Tipps?

Jotte

Kör med manual TDC men med WSO på och istort sett de enda "missarna" jag har är när torpederna knasar sig dvs förtidig detonation med magnetrör eller för skarp vinkel mot målet med anslag så tändröret inte funkar. WSO tycker jag sällan missar, typ 98% av torpererna går in midskepps.
Känns lite väl "lätt" nu så jag håller på och försöker lära mig manuel TDC så jag kan slå av WSO:n. Ännu så skjuter jag dock så dåligt så jag knappt ens kan ta mig ur Sjöakademin med manuel TDC och där är det "åleblegg på waant"...

Om du har Autotarget på (eller vad den heter) så tror jag det är samma som att klicka på WSO funktionen ungefär. Med autotarget får du lite hjälp av färgen på pilen plus att det går några sekunder fortare och är ett "steg" mindre i processen.

En VIKTIG sak är att du öppnar torpedtuben/erna innan skott annars betyder ofta de extra sekunderna att du skjuter akter om målet.

Salsam

Ah, kanske därför! Ska genast testa... blåste just typ alla mina torpeder på en båt... sjukt! Missade på alla avstånd och alla vinklar - blir bara så jävla förbannad. Det oavsätt om jag sköt själv eller via WSO.

MEN öppnade ALDRIG luckorna innan skott dock, kan vara problemet!

Tackar!

Jotte

En annan sak som dessutom kan bidra är om det är hög vinkel mellan tubernas riktining (för eller akter) och den riktning torpeden ska gira till. Torpederna klara max av att gira 90 grader från skjutriktningen. Är du tex riktad rakt norr ut och du har ett mål rakt eller väldigt nära rakt öster om dig som har sydlig kurs så kommer torpeden gå bakom också eftersom den inte klarar av att gira till en framförhållande kurs. Så försök rikta tuben/tuberna du ska skjuta med så mycket mot målet som möjligt, för ju mer gyrot får jobba dessdå större risk är det att det falerar. Har haft torpeder som gått riktigt jäkla snett pga att gyrot i dem inte funkat.

S_Z

Jag skjuter så gott som alltid så torpederna får gira nästintill 90 grader :) Lägger oftast mig parallellt med målen (en bit framför ifall avståndet är stort), mycket enklara att bedöma avstånd, hastighet och AOB då tycker jag. Och så är det även enkelt att hålla konstant avstånd vilket är bra när man kör manuell TDC.

Jag använder bara WSO för att identifiera målet. Annars använder jag anteckningsblockets funktioner (sitter inte och plottar och beräknar hastighet själv alltså). I början missade jag ofta men nu går det riktigt bra. Jag tycker det är klart roligare att få jobba lite för träffarna än det var att köra helt automatiskt. Större risk att man missar med det är samtidigt roligare när man får in en fullträff. :)

Salsam

Lite uppföljening bara.
Jag öppnar nu alltid tuberna innan skottet går, funkar klockrent!
Jag har även slagit till "Manual Targeting" men fegar ännu genom att använda WSO för varje skott, känns dock roligare så här (inte lika mycket arkad).
Börjar hitta convoj rutterna nu med, snittar uppåt 10 sänkningar per uppdrag än så länge och har ännu inte, peppar peppar, fått någon besättningsman dödad eller skadad.
Inne på 1941 nu och bävar inför det ökade flyg hotet och mer avancerade jagare :-X