News:

No significant change

Main Menu

Uppgradera kompisens dator...

Started by Horizon, May 14, 2002, 00:20:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Hej på er! Jag tänkte hjälpa en kompis att uppgradera hans dator lite grann. Här nedan ser ni specs:

Microstar 6163 Pro2
CPU Intel FCPGA 600E/100 Mhz
CPU Konverter FCPGA-Slot 1
CPU fläkt- AMD/Pen Stor Fläns
SDRAM 128 MB 168p PC 100 3part
GK TNT-2 M64 32 Mb
Seagate ST315323A 15,3 Gb IDE

Jag tänkte främst rekommendera honom att köpa ett extra minne. Ett 256 MB PC100-minne borde väl bli fint?

Sedan blir det väl processorn som skall ha sig en omgång också, men jag vet inte så mycket om Intels processorer, så här skulle jag behöva lite hjälp.

Kan man ta vilken processor som helst med FCPGA-kontakt? Tänkte mest på att det finns något som heter FCPGA2 också. Och sen måste det ju vara en med 100MHz busshastighet, och det fanns inga såna på db.com vad jag kunde se.

Kanske en Celeron??

Sist men inte minst verkar ett nytt grafikkort vara på sin plats. Jag tänkte att han kunde få plocka i mitt Asus V7700 GF2 GTS. Det borde väl göra susen, eller finns det något ännu mer prisvärt? (jag tänkte ta typ 600-700 pistoleros för mitt GF2-kort).

Vad säger ni? Har ni några tankar, så posta gärna här. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Särskilt om processorn!

Tack för mig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Tja, minne (128 eller 256MB, jag lutar åt det senare =) ) samt en FCPGA Celeron på ~1GHz. INTE FCPGA2. Då får du en processor med 100MHz buss och bra överklockningsmöjlighet.Vad gäller ditt GF2 så blir det ett fint lyft.
Mvh  - Stefan -


Jotte

Ska du dra ner den stackarn i (flyg)sim träsket oxå? :D

Horizon

Tack för synpunkterna Sledge!

Jotte:>> Eksakt... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

Om Maverix senast post med "F4?" screenshots har någon som helst sanningshalt i sig så kommer jag definitivt plocka fram F4 och lära mig lite igen. :)
Nu funkar ju min X-36 under XP tackvare Saiteks nya drivisar =) *tar i trä*