News:

No significant change

Main Menu

A380. Det närmar sig.

Started by griffin, April 23, 2005, 09:26:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

För att inte tala om hur sakta det kommer att se ut att gå när den där klumpen skall landa. Man kan väl nästan tala om en sorts fartblindhet? :)

(som när man legat och piskat på motorvägen i 260 km/h och saktar ner för att köra på avfartrampen i 180 km/h... snacka om att man blir överraskad när det börjar svänga... :D)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Vill ni se henne landa så är det snart dax :D
snappahead

griffin

Det gick ju galant det där. Hoppa in på a.net och kika senare under dagen, kommer väl antagligen välla in bilder.

Det var smått fantastiskt att följa tycker jag. Den må se klumpig ut på marken men i luften gör den sig klart bättre.

Man får som Europé kosta på sig att vara lite stolt trots allt! :D Eller som Airbus VD utryckte det "This is Europe at its best".
snappahead

Ickx

Jag blev lite rörd när besättningen stegade ut. Så vackert.

SledgeHammer

Hoppas att de har lärt sig programmera numera... A320 gick det ju sisådär med.
Mvh  - Stefan -


griffin

#13
Ja, man antar det... de har ju skickat upp lite efter det... men man vet ju aldrig. Precis som Ariane, där var programmerarna lite lata. Eller, egentligen var det beslutsfattarna...

Var det den där kraschen när flygplanet bara fortsätter in i skogen? Typ, denna? Vad var det som var felprogrammerat?

snappahead

SledgeHammer

Datorn ombord fick för sig att nu är det dags att landa så när kaptenen gav gas och roder för att hålla höjd och senare för att ta upp så lydde inte datorn. Den var ju inställd på att landa och då blir det minsann fel om någon gör så med reglagen så det kan man inte tillåta. Ooops. Men så blev ju det hela "mänskliga faktorn" dvs pilotfel tillslut. Vad jag kan komma ihåg så var det ett gäng fler A320 som flög i backen under konstiga omständigheter.

Vad gäller Ariane så var det nog en gnutta klantigt att tanka i styrprogrammet till en version 4 raket i en version 5 raket. Ajabaja. Man skulle ju kunna tänka sig att programmet vaknar och lite försiktigt frågar "Öh... hej, vad är du för en raket?" och raketen svarar "Hallå där! Jag är en super duper Ariane 5 raket. Själv då?" varvid programmet svarar "Nejmen ojsan då. Jag är en styrmjukvara men jag har bara körkort för din lillebror Ariane 4. Nu måste jag gå och lägga mig igen, kan du vänligen göra upphör på alla tänkbara aktiviteter bums?". =)
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by griffin


            Ja, man antar det... de har ju skickat upp lite efter det... men man vet ju aldrig. Precis som Ariane, där var programmerarna lite lata. Eller, egentligen var det beslutsfattarna...

Var det den där kraschen när flygplanet bara fortsätter in i skogen? Typ, denna? Vad var det som var felprogrammerat?


Klippt från siten Griffin länkade till: "Failure of the Captain to maintain sufficient altitude and airspeed for recovery after a low approach to a runway with obstacles near the departure end."

Inte ett ord om att datorn skulle ha varit inblandad. Mörkläggning från Airbus sida?

Det står också fatalities: "3:136". Betyder det att planet kunde ta 136 personer (låter lite) men att bara 3 strök med (besättningen)? När man kikar på bilderna ser cockpit relativt oskadad ut, men de kanske dog i branden/rökgaserna?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names