News:

No significant change

Main Menu

A380. Det närmar sig.

Started by griffin, April 23, 2005, 09:26:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Ja, Ariane nämndes som exempel på vad som händer när man inte har koll på flyttalen och dess precision när jag gick kursen numeriska metoder. Jag vet att man, som du säger Sledge, tog programvara från 4:an och använde till 5:an. Men det som i praktiken hände var att man fick nåt overflow på något flyttal om jag minns rätt.

Airbusen ja, jag vet inte, men mörkning låter nästan... troligt? 3:136 betyder, såvitt jag vet, att 3 av 316 passagerare ombord omkom. Vad maskinen kunde ta framgår inte, bara hur många som faktiskt var ombord. Ibland anges även 109:109+4 (Concorden i detta fall) vilket betyder att förutom 109 av 109 ombordvarande strök med så var det 4 pers på marken som stod på fel ställe...
snappahead

ft

Ingen vet nog vad som egentligen hände.

Piloten flög för lågt för att imponera och var lite för säker på sin egen och maskinens förmåga och glömde ta hänsyn till att motorer svara långsamt i låg fart?

Det var något fel i radiohöjdmätarsystemet?

Det var något fel i motorkontrollsystemet (FADEC) som gjorde att motorsvaret blev för långsamt?

http://www.airdisaster.com/investigations/af296/af296.shtml

Många hävdar att det var mycket problem med A320 i den perioden, av någon anledning ofta amerikaner. Jag håller inte med om att det var mer än förväntat.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

granQ

Läste att A380 har lite svårt att hitta flygplatser som klarar ta emot den.

Vilka sträckor är det som troligen kommer börja trafikeras?
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

griffin

Visserligen lite vinklat då det kommer från Airbus själva. Frågan är hur många flygplatser som är redo när maskinen blir certifierad om drygt ett år. München är redan klart vet jag, men vet inga fler.

QuoteSome 60 airports will be ready to welcome A380 operations by 2010
snappahead

Horizon

QuoteOriginally posted by griffin


            Visserligen lite vinklat då det kommer från Airbus själva. Frågan är hur många flygplatser som är redo när maskinen blir certifierad om drygt ett år. München är redan klart vet jag, men vet inga fler.

QuoteSome 60 airports will be ready to welcome A380 operations by 2010

2010 kommer flygfotogenen att vara så dyr att ingen har råd att flyga några A380... säger domedagsprofeten Horizonten, som läst för mycket om "Peak Oil" de senaste dagarna. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

#21
A380 med antigravitationsmotorer? :D Drivna av kryptonit.
snappahead

Ickx

Enligt CNN kommer många A380:or trafikera Heathrow. Dom tog upp lite om flygplatser också men jag kommer inte ihåg så mycket, det som sa var nog ungefär att några hade stött på lite problem då dom inte riktigt insett att A380 skulle bli verklighet så snabbt och dessutom inte kunde räkna med så stort antal. Tyvärr kunde jag inte se speciellt mycket av sändningen.

Vad är det för förändringar som krävs riktigt, är det mest förstärkningar för att klara vikten?

Vad gäller Horisontens profetsior så borde väl A380 vara mer ekonomisk ur bränslesynpunk. Jämför buss med personbil :)

Control87th

Det största problemet är att bredda taxibanorna och sätta större radie på taxibanornas kurvor.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW