News:

No significant change

Main Menu

Viggen

Started by griffin, April 18, 2005, 20:13:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Magnus

"None of the two seat Sk37E electronic warfare Viggens flew missions during our visit to Lulea. "

Visst är det tragiskt.. Men fina bilder minsann! Ibland undrar jag hur många bilder det finns på viggen. Måste vara miljontals.

Obizzz

Svaret på din fråga angående antalet bilder är.. alldeles för få :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

#10
Quote"None of the two seat Sk37E electronic warfare Viggens flew missions during our visit to Lulea. "

Visst är det tragiskt.. Men fina bilder minsann! Ibland undrar jag hur många bilder det finns på viggen. Måste vara miljontals.

Jepp, som Obizzz säger, alldeles för få faktiskt. De som finns att tillgå är ofta lowres. Så sitter du på nån bra källa som inte kostar pengar eller är hemlig så får du allt ge dig till känna! :D

Ni då, skall ni köra elkrig från en upphottad Volvo 240 efter årsskiftet? Eller är det ryggsäck på som gäller :p

Simon: förstår det. Tragiskt är ordet. Vi kommer definitivt sakna denna maskin.

Finns det några planer på att behålla några i flygbart skick? Brukar inte vara så, så om en 20 år eller så kommer några entusiaster (vi?) att plocka ihop nån av reservdelar :-OO
snappahead

Phlerp

Några JA kommer inte hållas flygbara men en AJ och eventuellt en SK tror jag det var de kommer hålla flygande på F7 tillsammans med den 32:a och 34:a som redan finns.

F16_Filur

Kunde man inte dra in litet på vård, skola och omsorg så Viggen kunde få flyga några år till? Undrar förresten hur många flygtimmar som fanns kvar rent teoretiskt.

Viggen är kanske det plan som väckt mest uppmärksamhet av alla någonsin. Tycker det är lika snyggt som Draken på sitt sätt, särskilt i sitt rätta element. Det förvandlas liksom till något HELT annat än "stort och tungt" när man ser det flyga.

Det är skandal att de måste sluta i förtid. Viggarna är bland det finaste Sverige har. Även om de slukar dubbelt så mycket bränsle som Gripen per flygtimme. :)

Magnus

Rent teoretiskt skulle vi kunna flyga med Viggen flera år till. Men det skulle kosta pengar. Många flygplan behöver in på det som kallas E-service. Kan inte riktigt alla detaljer men de typ skruvas isär i molekyler och delar byts ut. I dagsläget tas mycket delar från flygplan som skrotas som fortfarande har "timmar" kvar i sig. Ett konstant lappande helt enkelt för att service avtal och liknande gått ut. Den kritiska punkten är skrovet som jag förstått det och när det gäller 37E skulle det gå att flyga fullt ut flera år till om pengar funnits.

Bax

Ahaaa.. det är alltså pengar som får flygplan att flyga ;)
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Shar

QuoteOriginally posted by Bax


            Ahaaa.. det är alltså pengar som får flygplan att flyga ;)



:D :p

Sorry var tvungen. :-OO
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.