Grafikkort AGP till en PIII 1Ghz

Started by griffin, April 18, 2005, 19:01:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Har köpt loss en PIII 1Ghz, 384MB minne och 20HDD för en femhundring. Tanken är att min styvdotter på 8 skall ha den att spela på. Problemet att grafikkortet i burken utgör flaskhals, det är ett Riva TNT2 med 16MB minne.

Spel som "lek och lär" och "mulle meck" som i princip är enbart enkla 2D-spel går att köra, men nyare spel som t.ex. Harry Potter, Superhjältarna eller Shrek 2 som alla bygger på nån form av 3D motor modell nyare går inte, ens med minsettings (de flesta startar inte ens upp).

Gissar att det är texturminnet framför allt som är det som det faller på.

Nu undrar jag om nån har nåt bättre alternativ liggandes i en hög nånstans. Det går att få helt ok kort nya för en 350-500:- men innan jag går den vägen tänker jag leta efter begagnat först.
snappahead

Jotte


griffin

Nopp. Försöker med vänkretsen först, sen expanderar jag sökfältet succesivt :D
snappahead

Horizon

Jag har ett ASUS V7700 Geforce 2 GTS med 32 MB minne liggande här. Det kan du få för ett par hundringar... eller bara mot att du betalar frakten :) (men du får fixa kylfläns till GPU själv, den åkte när jag monterade en passiv Zalman, har tyvärr inte sparat originalfläns plus den lilla ettriga fläkten).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Ah, ok! Ja, det är klart, 32>16 men jag tror jag behöver ytterligare lite mer kräm. Skall kolla specarna på de vanligaste spelen hon inte kan lira idag för säkerhets skull. Men tack för erbjudandet och är det så jag inte hittar nåt bättre kanske jag kan återkomma om du inte gjort dig av med det då?

mvh Jens
snappahead

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Wahrborg

Jag har ett Gforce 5700FX som du kan få mot frakten? =)

Rivvern_

Jag har ett ATI 9800 Pro 128mb som du kan få den enda "lilla" nackdelen är att det är defekt. Jag kan använda det. Men inte till alla spel. Vad jag kommer ihåg så funkar inte Live For Speed och Neverwinter nights. Vet inte vad dessa spel har gemensamt som gör att det inte funkar. Det är 1 eller 2 kondensatorer som är kassa eller behövs lödas om. Vi har försökt löda dit de igen men lyckades inte.

Griffin. Du kan få detta om du har tänkt att laga det! Mot frakten då självklart!