Kineserna är på krigsstigen

Started by Horizon, April 16, 2005, 12:39:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr_Pyro

#64
QuoteOriginally posted by Horizon


            Jag får lita på dina uträkningar kring rapsen och hoppas att det ligger något i det hela. Har bara en känsla av att det är något som fattas... :-/ Det ska verkligen bli intressant att se hur framtiden ter sig!


Mina beräkningar är ytterst provisoriska och det finns många möjliga felorsaker. De är dock intressanta som diskussionsunderlag.
En sak som haltar är att man inte odlar raps överallt i världen. Oljepalm och sojaböns odlingen är mycket större som oljegrödor. Av raps och ryps odlas det "bara" ca 33 miljoner ton per år(1996-1998 källa: FAO).  Oljepalmsodlingen är ca tre ggr så stor som raps/ryps, sojabönsoldingen är ännu större men där är man främst ute efter proteinet och ej oljan. Jordnötter och solroser odlas i ungefär samma utsräckning som raps/ryps.

Dessutom så varierar avkastningen väldigt mycket mellan olika regioner, där vatten oftast är den begränsande faktorn. Vi i Europa tar generellt väldigt höga skördar per ha. Jag räknade iofs med en genomsnittlig rapsskörd för svenska förhålanden, i övriga europa tar man mycket högre raps skördar. En gröda som oljepalm avkastar ca 5000 kg olja per ha jämfört med rapsens ca 1000 kg!!! Läs mera här:
http://journeytoforever.org/biodiesel_yield.html
De siffror som anges i länken är ungefärliga men bra vid jämgörelser hos olika grödor.

Så att göra en vettig kalkyl är rätt tuff med tanke på att odlingen av olika oljegrödor skulle förändras rejält om oljepriset stiger. Krävs tidsödande linjär programmering för att lösa en sån uppgift, något som jag vill undvika ;-)

mvh
/Mr_Pyro

Mr_Pyro

Quote

Intressant uträkning, kanske hör av mig i framtiden för mera av dessa :)

Vet att det florerar ett lagförslag där bensinmackar som överskrider en viss mängd utbud av måste tillhandavara alternativa bränslen är på g, borde nog snabba upp utveckligen då folk börjar se att det lönar sig att köra alternativabränslefordon. Men den tuffa frågan är ju att övertyga majoriteten ;)

Undrar själv om det är möjligt att göra en större produktion av exempelvis etanol i Sverige, kan vi självförsörja oss med alternativa bränslen för att tillfredställa exempelvis den privata bilismen?

Det är ju en intressant framtida marknad för bönder etc iallafall, kanske kan marknadsekonomin hjälpa till på traven, pellets har man ju läst om i ny teknik rätt ofta exempelvis.

Regeringen har lagt ett förslag att utöka inblandningen av etanol i bensinen.
Utöver dagens etanol fabrik i Norrköping så planeras en ny etanolfabrik i mälardalen.
Problemet är att billig Brasiliansk etanol från sockerrör, hotar den svenska produktionen. http://www.atl.nu/Article.jsp?article=29480
Både i USA och i Europa utökas produktionskapaciteten markant av biodisel och etanol.

Om man ser till bränsle värdet (vid uppvärming av hus) på ex havre så skulle den vara värd minst 1 krona kilot. I dag får bonden mindre än 70 öre per kilo för havre.....

mvh
/Mr_Pyro