Kineserna är på krigsstigen

Started by Horizon, April 16, 2005, 12:39:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Det är nog en kombination. Jag kan tänka mig att det finns mycket som Kina retar sig på. De tycker att de själva är så mäktiga och på väg att bli en nation som verkligen är att räkna med, men samtidigt kollar stora delar av världen snett på dem... och de förstår inte varför?

Är det bara jag som tycker att det känns lite lekis och 80-tal med vapenskrammel för att få uppmärksamhet? (Räknar som vanligt bort USA då).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

#17
Läste om texten och försökte förstå hur stor besättning det där stridfordonet tar, och det visade sig att det liknar BMD-3 rätt mycket. Tyckte först att det lät rätt ovanligt att ha tre personer där framme (inkl förare), skytt och chef i tornet och två personer till där bak.... Men efter att ha läst texten en gång till insåg jag att ryssarna tydligen hade löst det på ett helt annat sätt:

QuoteThe BMD-3 has a crew of seven, three in front of the vehicle, including the driver, two people (commander and gunner) in the turret, and two in the rear troop compartment to the immediate rear of the turret.

Tycker nog det verkar som om ryssarna fortfarande har en del att lära sig om att tillverka stridsfordon. Det är väl meningen att folk ska sitta innuti? Fast jag kan tänka mig att föraren får en klart bättre sikt än på de flesta andra stridsfordon. :D :D ;)

Horizon

De har monterat en baden-baden längst fram där föraren sitter lätt tillbakalutad och styr fordonet. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Om jag inte minns fel har de två i fronten tillgång till varsin vagnsmonterad ksp.

Mr Jim

#20
Man ska inte glömma vad japsarna gjorde mot Kina före och under 2:a världskriget, massaker etc, bråken handlar väl om att japsarna gett ut skolmaterial(historia-böcker) nyligen som saknar nån form av korrekt historia.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

granQ

nja, det var typ 10 skolor som fått en bok där en av dom större massakrarna omnämndes typ:

"i byn X skedde en incident där många kineser dog"..

vad jag hört, ingen källa så här rakt på.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Jotte

Boken omnämde "The rape of Nanking" som en incident och att det inte fanns ordentliga bevis för hur många som egentligen dog.
Kineserna må kasta sten i glashus men det gör de flesta länder i dagsläget som har en liten "längre" historia, t.o.m. USA.

Mr Jim

Efter ha sett dokumentären om Kursk-"sänkning" så kan jag inte sluta fundera på hur mkt USA försöker "påverka" EU att inte börja sälja vapen till Kina som man diskuterat en tid. Nu har iofs EU-parlamentet röstat ner förslaget men men. Kina och Indien är the future big boys, förstå hur mkt olja kineserna kommer behöva när fler och fler får pengar i landet, oh my.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com