Author Topic: Användning av HARM  (Read 17956 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #16 on: April 15, 2005, 21:19:29 »
Jag har väl varit tämligen nyklippt (nyrakad) varje gång vi träffats misstänker jag. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Anders R

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #17 on: April 15, 2005, 23:01:57 »
Jag är då full iaf :D

SledgeHammer

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2786
    • ICQ Messenger - 1590419
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #18 on: April 15, 2005, 23:47:53 »
Jamen... tänk er själva att ni slängs ut från en flygplansnos i ganska hög fart (nära ljushastigheten). Om du råkar trilla rakt in i ett motorinsug kommer fläkten/kompressorn att se ut som om den parkerat. Säg nu att du i ren förvåning över att ha trillat in i insuget råkar träffa och studsa mot ett blad... då blir det till att åka tillbaka.

Att dina polare (du har MÅNGA polare) sysslar med samma sak gör inte saken sämre. De som träffar nåt av de där "stillastående" bladen åker ut och tillbaka och de som missar trillar längre in i motorn för att, efter ett djävla studsande, bara dö ut.

Då får man med jämna mellanrum tillbaka redigt gnälliga saker som, när det samlats in i flygplansnosen, högt och ljudligt protesterar mot behandlingen. Genom att mäta tiden mellan gnällen kan man räkna ut saker.

=)
Mvh  - Stefan -


Obizzz

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2971
    • MSN Messenger - martin@martinoberg.se
    • View Profile
    • www.martinoberg.se
    • Email
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #19 on: April 16, 2005, 01:10:11 »
haha du får en guldstjärna för din utmärkta pedagogik :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Öberg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #20 on: April 16, 2005, 08:38:37 »
Haha, ja det där fattade man ju, men det jag var fundersam över var hur radarstrålen kan hitta in i något så litet som ett luftintag. Jag trodde att strålen var mycket "grövre" och bara i stort sett kunde se flygplanet som en "blipp". Detta måste ju betyda att radarn kan kolla vingar och form på hela flygplanet och jämföra med ett bibliotek så att man snabbt kan få fram exakt vilken flygplanstyp (och även version, om man räknar med att radarn ser små antenner m.m.) det rör sig om? Låter ju science fiction to me, men konstigare björnar har ju sprungit genom vardagsrummet. :)

I ämnet radarkunskap är jag hjälplöst efter. Har nog inte de grundläggande kunskaperna som behövs för att fatta allt. Vet dock att det rör sig om våglängder eller nåt. Ursäkta en gammal novis, jag är nog bättre på idrottsdidaktik. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #21 on: April 16, 2005, 11:11:09 »
Åfan, framtiden är redan här med andra ord. Jag har helt klart inte hängt med. :)

Stämmer detta?

1. Man använder korta våglängder för att få mer detaljer, men radarn räcker inte lika långt.

2. Använder man lång våglängd kan man se längre bort, men får bara ett otydligt eko tillbaka.

3. Det står en jättestor radar på norra Gotland (vid Fårösund) som enligt rykten kunde se långt in i Sovjetunionen när den var igång på 80-talet. Var det någon form av "invasionsradar" som körde med lång våglängd och bara skulle uppfatta en massa ekon på väg hitåt?

Skulle vara kul att kunna mer om detta område men jag har nog för dåliga förkunskaper inom fysik/matematik/ellära osv. för att förstå några mer avancerade saker. Har läst Magnus inlägg men ofta hänger man bara med på hälften av det han pratar om... :-X

Lekmannaförklaringar á la Sledgehammer efterlyses! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1648
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'A
« Reply #22 on: April 16, 2005, 11:30:37 »
Quote
Originally posted by Horizon
3. Det står en jättestor radar på norra Gotland (vid Fårösund) som enligt rykten kunde se långt in i Sovjetunionen när den var igång på 80-talet. Var det någon form av "invasionsradar" som körde med lång våglängd och bara skulle uppfatta en massa ekon på väg hitåt?



http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451
« Last Edit: April 16, 2005, 11:31:09 by Andreas »
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s Über II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'Användning av HARM'
« Reply #23 on: April 16, 2005, 12:45:10 »
Quote
Originally posted by Andreas


             
Quote
Originally posted by Horizon
3. Det står en jättestor radar på norra Gotland (vid Fårösund) som enligt rykten kunde se långt in i Sovjetunionen när den var igång på 80-talet. Var det någon form av "invasionsradar" som körde med lång våglängd och bara skulle uppfatta en massa ekon på väg hitåt?



http://www.f17.mil.se/index.php?c=news&id=27451


Det är inte den radarn jag menar. Ni som varit på norra Gotland har säkert sett den jag pratar om. Den sitter längst upp på en högt torn (mast) och är cylindrisk till formen. Ser ut som en burk där övre halvan roterar och har ett slags silverfärgat "fönster" som jag gissar är där radarstrålarna kommer ut. Den snurrade fram till mitten/slutet på 90-talet. Efter det har jag aldrig sett den igång igen.

Kommer ni väg 148 från Visby mot Fårösund är det bara att kika åt vänster sida så kan ni inte missa den.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names