Säljer fint..

Started by Lupson, April 07, 2005, 22:22:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Såg till min stora glädje såg jag i dagens "Ny Teknik" att Silent Hunter kommit in på 10-i-topp listan över mest sålda dator- och tv-spel i Sverige. Kul att en simulator kan vara med och fajtas med The Sims, FIFA och allt annat bjäfs!
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

S_Z

#1
Ja, det har pratas en hel del på diverse forum om hur SH3 säljer och det verkar sälja riktigt bra i flertalet länder. Måste säga att jag är lite förvånad med tanke på vad det är för typ av spel, inte direkt det mest actionladdade man kan tänka sig. Av döma av de som skriver inlägg på SH3 forum runt om på nätet så verkar många som köpt det aldrig kört en ubåtsimulator förut. Riktigt kul att det går så bra tycker jag. Bådar gott för framtiden. :)

Jotte

Vad var det alla förståsigpåare i "datapressen" skrockade och smädade simulator jangern för för några år sedan med? Jo, simulatorer som janger är död.....

Grafiken gör nog att väldigt många som skippar simulatorer annars blir mer nyfikna. Samma sak med IL-2.
Att sen spelet är väldigt "skalbart" svårighetsmässig gör ju inte saken sämre. Har sett att röda triangeln har många "beundrare" här på forumet. :D

S_Z

Visst är nog grafiken en stor anledning till att folk blir intresserade men Lock-On har ju också väldigt bra grafik för att vara en simulator och skalbart vad gäller svårigheten men lär inte sålt alls lika bra skulle jag tippa. Iofs så var/är Lock-On extremt krävande för datorn vilket kanske skrämde bort en del folk.

Det jag gillar med SH3 är att de lyckats få till en riktigt schysst atmosfär, jag får kraftiga ââ,¬ÂDas Bootââ,¬Â vibbar av det (att jag har ââ,¬ÂDas Bootââ,¬Â soundtracket spelandes på grammofonen gör ju sitt också kanske :D )

Sen tror jag att folk gillar det här med att kunna se sin besättning bli bättre och mer erfaren (det gör jag i alla fall :) ) och möjligheten att kunna uppgradera sig vad gäller båten.

För mig personligen vägde den dynamiska kampanjen också mycket, tveksamt om jag hade köpt spelet med endast skriptade uppdrag. Jag gillar Lock-On men kampanjsystemet med skriptade uppdrag gillar jag definitivt inte. Känns inte som man är med i ett större sammanhang, flyg lite utanför uppdragsområdet så är det helt dött. Sen det att när man har kört ett uppdrag en gång precis vet var fienden kommer dyka nästa gång man kör det gör inte saken bättre.

UBI verkar redan ha planer på ett SH4 så de måste vara nöjda.

Jotte

#4
Helt sant, den dynamiska kampanjen med rollspels element är en stor fördel. SH2 med sitt klara uppdrag ett, som alltid är samma, innan då får gå vidare till uppdrag två kändes som man spelade Donkey Kong at Sea. Var ruskigt besviken på SH2.

Ett spel som passede mig väldigt bra var Red Baron 2 som hade en väldigt medryckande kampanj med varierande uppdrag och så var det en dynamisk miljö med andra uppdrag som flögs av andra plan separat från dig. Världen var väldigt levande. Sköt man ner ett historiskt äss så togs han bort ur kampanjen och okända AI piloter kunde dyka upp på toplistan över äss.

När jag började spela EAW saknade jag Red Baron 2's kampanj. Ändå var EAW på många sätt mer själfullt än IL-2 serien är.
Tänk om IL-2 hade haft en RB2/SH3 lik kampanj, då hade de inte varit så själlöst och man hade kunnat ha större överseende med endel AI buggar mm. IL-2 är typexempel på en Bimbo simulator, dvs  totalt avsaknad av djup. Den såkallade dynamiska kampanjen i Il-2 är ju ett resultat av ett till en början 3e parts projekt och en massa lobbying från "Il-2 samfundet" och inte ens nu är kampanjen speciellt kul att spela. Tappar oftast suggen eter 1-2 uppdrag.

CFS 3 hade ju endel rollspels inslag men tyvärr så, tja nåde inte övriga delar fram till acceptabla minimumgränsen för min del.

LOMAC skrämmer nog endel med sina höga systemkrav precis som du skriver och även att det är en modern rätt "teknisk" sim, dvs det är mycket hi-tech grejer man ska fatta galoppen på. Plus att de skriptade uppdragen är ett stort minus för många, precis som för mig och dig. :)

Som det är nu med SH3 så börjar iallafall jag bry mig om besättningen. Det blir helt plötsligt så mycket tråkigare at stryka med. För när man väl har testat på att ha en besättning med mer erfarenhet så vill man inte gärna få ett gäng gröngölingar igen. Man märker markant skillnad. Slänger man dessutom på manuell TDC och ingen WO- target solution så blir jagare och andra eskortfartyg något man passar sig för, inte något man torpederar först så man kan ha lite deck gun safari. :D

"Nah Dofte, vehleicht war das ein Möwe?" :D

Jo, SH4 annonserades ju istort sett innan SH3 hade gått från guld till butik. :)

Mr Jim

Trevligt lir, jag skulle gärna se nån form av "tidningsfunktion" eller teleprinter funktion så man vet vad som händer i världen när man är i hamn. Nu är det ju upp till dig själv att lista ut när olika länder är i krig med Tyskland, fast det är ju inte så svårt att lista ut för de stora :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com