News:

No significant change

Main Menu

Köp av bärbar - dile

Started by Mr Jim, February 10, 2005, 21:24:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Oki, jag har efter mkt letande funnit 2 bärbara som passar mina behov;

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010073175

http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=21833

1. Hyfsat bra grafikkort så jag kan lira F4 alt PF på resa alt hemma + medtag av joysticks
-båda har ATI mobility 9700, den med widescreen har 64mb minne och den med SXGA har 128 mb, klarar F4 utmärkt och PF hyfsat.

2. Bra batterinivå (över 4 timmar)
- Båda klarar detta, widescreen har enligt tester närmare 5h och SXGA 4,5h

3. DVD-brännare
- Båda har detta

4. Helst 60 gigs hårddisk
- Båda har 60 gigas

5. Helst inte över 14000 kr inkl moms
-Jepps

6. Centrino med trådlöst 802.11b/g
- Jo

Nu till mitt stora problem, båda datorerna är väldigt lika, men de har två olika skärmar, en har en widescreenskärm 15.4 tum med 1280*800 upplösning
den andra har en SXGA skärm på 15 tum med 1400*1050 upplösning.
Ett stort dilemma uppstår. Vilken ska jag ta, den med bredskärm är större på bredden (3cm) men lika tung och har enligt tester lite bättre batteritid(5h vs 4,5h)

Jag ska bara spela F4 och PF är det tänkt, ser rätt mkt på DVD allmänt(tv + stationär dator) men anser att man lika gärna kan koppla in datorn på en seriös tv istället för att se på den bärbara, men ibland en tv kanske inte finns i närheten?

Dock kommer den bärbara användas mkt till arbete, mest skriva i word och använda excel. Den kommer att medföras på resor till och från bryssel under våren. Då kommer argumentet upp i mitt huvud, varför ska jag ha widescreen(som gör datorn fysiskt större), men många kontrar med att jag kommer älska widescreen på den bärbara. Men jag får ju högra upplösning alt arbetsyta med 1400*1050 vilket min hjärna gillar.

Nån som ids ge mig några argument för/emot? Eller som har erfarenheter från att jobba med bärbara?
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Control87th

Jag skulle valt den med 4/3 skärm. Med två motiv, ett... du har inte lirat så mycket med oss så jag antar att du faktiskt kommer att spendera betydligt mer tid med word och excel... där är 4/3 bättre.

***x800 800 är ingen bra upplösning på höjden, du kommer exempelvis inte att kunna 1280x960 eller 1280x1024 på den, i äldre spel får du sitta med 800x600 och svarta kanster alt utsmetat.

just my 5 cents... eller just det vi har fortfarande de satans örena :-OO
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



SledgeHammer

Mvh  - Stefan -


Mr Jim

#3
Man får svårt med tid när man pluggar 200% och deltidsjobbar 50%(250% på 100% tid, hmm) samtidigt att hinna spela online. Men jag saknar online lirandet helt klart speciellt det organiserade online lirandet, det var länge sen nu :)

Håller med dina argument Ctrl, det lutar åt den med 4/3 skärmen, dock kan man ju alltid köra 1024*768 på den med widescreen. Men det är ju inte helt korrekt 4/3 vad jag förstått? Sen klarar ju PF widescreen, gah beslutsnojja ! :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Swede

Kan rekomendera att försöka få 128 till grafikkortet, visst funkar det med 64 (som jag har) fast det går tungt. Hör gärna efter ljudnivån också.

Jag fick hem en dammfiltrerare med en ljudnivå som en damsugare (bokstavligen talat)

F16_Filur

Vilken blev det Jim?

Jag är själv på jakt efter en bärbar, men inte så mycket för spel. Viktigt är däremot tysthet, bra tangentbord och bra skärm. Svårt att välja, så kom gärna med tips.

Vad innebär SXGA förresten?