Author Topic: Interzeptschule des Kapitän Beqs  (Read 2578 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 873
    • View Profile
    • Email
Interzeptschule des Kapitän Beqs
« on: April 05, 2005, 18:19:53 »
Mycket fängslande spel detta. Dock stör jag mig en del på sjökorten i km, medan allt annat är i knop. Det kräver en del omräkning. Jag tänkte dela med mig lite kunskaper i genskjutning av handelsfartyg. Oftast får man ju en indikation på långt håll om ett fartyg och en ungefärligt riktning och fart. Med lite planering går det rätt hyfsat att genskjuta dem exakt.

För det första måste man veta målets fart. Handelsfartygen klassas ju oftast som "slow" och min erfarenhet ger att detta är 7 knop, men ibland ner till 5 knop. En snabb omräkning till km/h för användning på kartbordet ger:

5 knop = ca 9,2 km/h   (1 nm = 1,852 km)
6 knop = ca 11,1 km/h
7 knop = ca 13 km/h

Man kan börja med att markera sin egen och målets position ifall man skulle vilja göra om beräkningarna senare. Annars gör man en cirkel från målet och sedan med radien en gångtimme. Här har jag gjort den för fart 7 knop och sedan skarvat med en linje för ytterligare en halvtimmes gång. (Överst till höger syns en annan planering som renderat i en sänkt C3)







Därefter mäter man ut samma sak för sig själv med den fart man avser att hålla. I detta fall räknade jag på 12 knop. Vi ser då att cirklarna överlappar varandra. Alltså har jag och mitt mål redan passerat varandra efter en timme. Eftersom jag håller högre fart än honom borde ju kollisionspunkten hamna något närmare min radie än hans så jag ger navigatören order att planera en kurs som placeras mig mitt emellan radierna. Och se! Där var han ju.







Sen är det ju bara att styra till ett lämpligt tvärsläge på nära håll och överlämna skatteåterbäringen.







Efteråt blir det sedan så här prydligt på kartan.





Denna metod förutsätter att målen håller rak kurs, så man får ta lite hänsyn till terrängen, var målen kan tänkas byta kurs i en led.

Hoppas det var till glädje för någon!
« Last Edit: April 05, 2005, 18:35:46 by BEQ »

Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Interzeptschule des Kapitän Beqs'
« Reply #1 on: April 05, 2005, 18:49:55 »
Härligt! Själv har jag mer kört på "känsla" och via hydrofonen, dvs dyker till periskopdjup och slår av motorn och lyssnar ett antal gånger under anloppet. Om man kombinerar din eminenta matematik med det så kommer de inte undan så lätt även om de skulle vara så osportsliga så att de ändrar kurs. Man hör mycket längre än vad utkikarna kan se. :)
Tack för tipsen. :)

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Interzeptschule des Kapitän Beqs
« Reply #2 on: June 26, 2013, 20:53:44 »
Såg att jag hade bilderna kvar, så det här får bli dagens goda gärning.

--------------------------- citat ------------------

Mycket fängslande spel detta. Dock stör jag mig en del på sjökorten i km, medan allt annat är i knop. Det kräver en del omräkning. Jag tänkte dela med mig lite kunskaper i genskjutning av handelsfartyg. Oftast får man ju en indikation på långt håll om ett fartyg och en ungefärligt riktning och fart. Med lite planering går det rätt hyfsat att genskjuta dem exakt.

För det första måste man veta målets fart. Handelsfartygen klassas ju oftast som "slow" och min erfarenhet ger att detta är 7 knop, men ibland ner till 5 knop. En snabb omräkning till km/h för användning på kartbordet ger:

5 knop = ca 9,2 km/h   (1 nm = 1,852 km)
6 knop = ca 11,1 km/h
7 knop = ca 13 km/h

Man kan börja med att markera sin egen och målets position ifall man skulle vilja göra om beräkningarna senare. Annars gör man en cirkel från målet och sedan med radien en gångtimme. Här har jag gjort den för fart 7 knop och sedan skarvat med en linje för ytterligare en halvtimmes gång. (Överst till höger syns en annan planering som renderat i en sänkt C3)



Därefter mäter man ut samma sak för sig själv med den fart man avser att hålla. I detta fall räknade jag på 12 knop. Vi ser då att cirklarna överlappar varandra. Alltså har jag och mitt mål redan passerat varandra efter en timme. Eftersom jag håller högre fart än honom borde ju kollisionspunkten hamna något närmare min radie än hans så jag ger navigatören order att planera en kurs som placeras mig mitt emellan radierna. Och se! Där var han ju.



Sen är det ju bara att styra till ett lämpligt tvärsläge på nära håll och överlämna skatteåterbäringen.



Efteråt blir det sedan så här prydligt på kartan.



Denna metod förutsätter att målen håller rak kurs, så man får ta lite hänsyn till terrängen, var målen kan tänkas byta kurs i en led.

Hoppas det var till glädje för någon!

F16_Filur

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1527
    • View Profile
Re: Interzeptschule des Kapitän Beqs
« Reply #3 on: August 24, 2014, 01:05:21 »
Beq måste mena: "Överst till vänster syns en annan planering som renderat i en sänkt C3" !?  ;D
Du lyssnar hoppas jag, det är bara nio år sedan du orsakade denna typo...


Iallafall, denna metod funkar bra om man bara har 1-2 timmars gångtid att ta hänsyn till, men vid längre avstånd finner jag att felmarginalen för stor. Har totalt missat kontakter när man måste segla 5-6 timmar, och detta trots att jag bör kommit först, samt lagt upp ett sökmönster. Havet kan vara stort.

Här är en mer exakt metod:

Course to intercept method revised - SUBSIM Radio Room Forums
http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=88922

The Hunt_ An illustrated example of how to sink a ship - SUBSIM Radio Room Forums
http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=88961

Dantenoc heter trådskapare för båda, jag skulle spara ned dem medan de finns kvar. Verkar vara exakt samma interceptmetod postat med ett par dagars mellanrum, men The Hunt går även in på detaljer om sänkningen och hastighetsbestämning där, vilket verkar mer komplicerat faktiskt. Den första delen ser svår ut i början, men det handlar bara om att få fram vinkeln för intercepten, och då spelar det ingen roll att man omvandlar knop till km direkt. Förhållandet blir detsamma.

En sak att inte förvirras av är den här hjälpmedelscirkeln med graderna och 180 överst. I flera av bilderna ligger den bara slängd lite varstans där han råkat avsluta linjen, så i vissa av bilderna saknar den betydelse för metoden, i andra inte.  :)

Quote
And yes, when you press the ? icon on the nav map an aid will show up to help you draw those angles with more precision. Some people get confused and think that the aid is upside down (i.e. it has 180 on the top for South and 0 on the bottom for North) but it's perfect just the way it is because when you want to draw something that's going to a certain direction, the line that you drag BEHIND you is what will actually cross the map aid.


Här är några andra förklaringar på varför den verkar vara upp och ner:

(Påstår inte att det är helt glasklart när detta får sin praktiska användning, men det ger väl sig med tiden. Har kört SHIII en vecka nu, och är glad att jag klarat akademin.)

Upside down compass on map tools
http://www.subsim.com/radioroom//showthread.php?t=109013

Quote
Bearing is the inverse of your heading, hence N is inverse of S. That's why the plotting compass is upsidedown.

Protractor and ruler upside down and left to right?
http://www.subsim.com/radioroom/showthread.php?t=156105

Quote
The idea is that when you extend a line out radiating dead north from the centre of the protractor tool and take a reading it will indicate 0 degrees. YOu don't look at the protractor itself, you take into account the LINE that you are reading, then the protractor makes sense and you can see why it has to be that way. Remember, the protractor is about angles, not single points. SO it wants you to measure the angle of a BEARING...or line. Once you begin drawing out a line you'll notice that now the protractor ISN'T upside down because it's taking into account the bearing you are drawing in relation to a straight course.
 Most people make this mistake.