Såg att jag hade bilderna kvar, så det här får bli dagens goda gärning.
--------------------------- citat ------------------
Mycket fängslande spel detta. Dock stör jag mig en del på sjökorten i km, medan allt annat är i knop. Det kräver en del omräkning. Jag tänkte dela med mig lite kunskaper i genskjutning av handelsfartyg. Oftast får man ju en indikation på långt håll om ett fartyg och en ungefärligt riktning och fart. Med lite planering går det rätt hyfsat att genskjuta dem exakt.
För det första måste man veta målets fart. Handelsfartygen klassas ju oftast som "slow" och min erfarenhet ger att detta är 7 knop, men ibland ner till 5 knop. En snabb omräkning till km/h för användning på kartbordet ger:
5 knop = ca 9,2 km/h (1 nm = 1,852 km)
6 knop = ca 11,1 km/h
7 knop = ca 13 km/h
Man kan börja med att markera sin egen och målets position ifall man skulle vilja göra om beräkningarna senare. Annars gör man en cirkel från målet och sedan med radien en gångtimme. Här har jag gjort den för fart 7 knop och sedan skarvat med en linje för ytterligare en halvtimmes gång. (Överst till höger syns en annan planering som renderat i en sänkt C3)
Därefter mäter man ut samma sak för sig själv med den fart man avser att hålla. I detta fall räknade jag på 12 knop. Vi ser då att cirklarna överlappar varandra. Alltså har jag och mitt mål redan passerat varandra efter en timme. Eftersom jag håller högre fart än honom borde ju kollisionspunkten hamna något närmare min radie än hans så jag ger navigatören order att planera en kurs som placeras mig mitt emellan radierna. Och se! Där var han ju.
Sen är det ju bara att styra till ett lämpligt tvärsläge på nära håll och överlämna skatteåterbäringen.
Efteråt blir det sedan så här prydligt på kartan.
Denna metod förutsätter att målen håller rak kurs, så man får ta lite hänsyn till terrängen, var målen kan tänkas byta kurs i en led.
Hoppas det var till glädje för någon!