News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Arrrr.... Dit hade jag också planer på att flyga förra sommaren för en golfrunda, men det smög sig. Du får gärna skriva och rapportera hur det var.

Control87th

Tja, så här långt kom jag (snurrandet norr om Linköping var för att vända utan att hamna i IMC)



Vart en fika i Eskilstuna och sedan en till på Barkaby, jag klagar inte, 2:05 roliga timmar i boken.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Magnus

Pröjsar du för alla denna flygning, hur sjutton har du råd med det?

Själv tog jag Skyhawken och flög till Vallentuna idag för att hälsa på föräldrarna. Jäkla meck med att landa på privatfält. Plus att när jag satt hjulen i banan såg jag två fotbollsmål snett framför och tänkte shit tar gräsbanan slut här? Men det gjorde den inte.  Men fältägaren var tvungen att kommentera, "borde du inte ha lite mer nos upp efter sättning?" När jag själv bromsade rätt bra för jag trodde banan var på väg att ta slut..

Flög in via Bålsta -> Bro -> Täby Kyrkby -> Vallentuna. Hem andra hållet runt Arlanda.

Riktigt mycket CB ute med kraftiga skurar, fick kryssa emellan dem.

Vallentuna ligger ju i Arlanda kontrollzon. Men det gick förvånansvärt smidigt. I princip gör vad du vill bara under 1000 fot.

Trevlig flygtur.

Control87th

Häftigt, aldrig landat på Vallentuna trots att jag är med i föreningen.

Idag delade vi det på två, så det vart 860:- som försvann ur plånboken. Billigt är det inte, den saken är klar. Ärligt talat så skulle jag nog inte börjat med flyg om jag då visste hur mycket dyrare allt skulle bli. Det mesta har blivit ganska exakt dubbelt så dyrt på 4,5 år. :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

En anledning för mig att satsa på Icarus C42 och ultralätt om det skall bli något flygande då? Antingen det eller segelflyg, för flyga vill jag någon gång lära mig ordentligt.

Flög faktiskt en Icarus för tre veckor sedan och det var inte mycket svårare än att flyga IL-2 med FF jojje. Piloten var riktigt imponerad över hur jag hanterade planet sa han. Gissa om jag kände mig stolt när jag berättade det för min polare. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Vad man skall välja beror mycket på vad man vill med sitt flygande. För mig har aldrig UL vart ett alternativ möjligen ett komplement. Detta då jag redan från början planerade för IFR, för mig har resefunktionen av ett flygcert alltid varit viktigt.


Om målet huvudsakligen är nöjesflyg så kan UL, gärna UL-sjö vara ett ypperligt alternativ. Att tänka på är att kolla de lokala priserna, I Sästerås har de ju helt andra priser än i Stockholm :-/
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

#54
Så sant. Vad är IFR?

Edit: ...och kör du både som ctrl och Control87th nu? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

IFR = instrumental flight rules. Ska man flyga i moln och dålig sikt flyger man IFR och är i de flesta luftrumsklasser då kontrollerad av ett flygtrafikorgan. Över 5950 m STD måste man flyga IFR. IFR är en behörighet man måste skaffa sig och betydligt omständligare att få än vanlig PPL-flygcert som bara medger VFR-flygning (Visual Flight Rules). Likaså får man naturligtvis inte genomföra instrumentinflygningar utan IFR-behörighet.

Skulle vilja skaffa mig IFR-behörighet, men det tar alldeles för mycket tid i anspråk och vad jag har förstått får jag inte tillgodoräkna mig någon militär utbildning/tid trots att vi i princip alltid flyger IFR. Om jag inte minns fel måste man flyga 40 h under utbildningen och jag har ingen lust att ta tjänstledigt i ett halvår för detta ändamål.

Ctrl: Hur omständigt och tidsödande är det att läsa I-bevis på distans som du gör?