News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

ctrl

#216
Har du testat trycka på länken, jag tror att den är synlig för alla.... ska lägga upp den/kolla hur den hittas, på youtube annars.


Så här då:
http://www.youtube.com/watch?v=pJIoAjUOinA
Control
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Fluffigt bland molnen! Såg jäkligt skönt ut på ovansidan, intressant att det även gick att hitta plats _mellan_molnen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Fin film! Såg härligt ut, is eller inte.
Kärran såg lite spejsad ut, är den trevlig att flyga? Sökte lite på den, hittade den tom på a.net (den du flög).
snappahead

ctrl

#219
Vad ska man säga:

- Den är tyst och vibrationsfri.
- Har lädersäten och ser i övrigt inredningsmässigt ut mer som en modern bil än ett 70-tals flygplan.
- Har det underbara Garmin1000 systemet med stora displayer och tillhörande instrument, en trevlig autopilot som kan flyga från gear-up till minima... med altitute preselect och procerurer mm.
- Den har dämpande landställ så man kan sätta ner den mer som en trafikkärra än behöva finlira som med andra små plan (bra i kraftig sidvind)
- Mycket låg förbrukning för hastigheten, jag flyger 160TAS med samma förbrukning som en PA28 som går i 105.

- Motorerna är det stora problemet, dels är de i svagaste laget om ena motorn lägger av och man är nära maxlast.
- Motorerna har barnsjukdommar vilket medför fördyrade servicekostnader.
- Motortillverkaren kånkade och konkursförvaltaren driver vidare med krav på förskottsbetalning av nödvändiga reservdelar, detta leder till långa och dyra servicestopp.
- Ett annat problem är att de fina lädersätena ej är justerbara vilket gör att alla över 1.85 tvingas krypa ihop i sätet och alla under 1.75 behöver egentligen en kudde. Jag är 1.71 och kan iofs. flyga utan men försöker komma ihåg att få med mig något att ha bakom ryggen, för mig är det är inte höjden som är problemet utan att alla knappar sitter för långt fram)

Motorproblemet är förhoppningsvist löst vid nästa motorbyte iom. att Diamond numera tillverkar egna dieslar som är starkare och förhoppningsvis fungerar lite bättre. När den blev tillgänglig för klubben hyrdes den ut för 2000/tim, nu är det 3000 plus flygskatt / timme. Jag kommer därför inte flyga den mycket framöver.
Control
87th Stray Dogs VFW


Rivvern_

Lånar tråden här lite.


Tackar Jonathan för en underbar flygning idag. Jag och Teres fick flygningen som bröllopsgåva för nästan två år sedan! Kul att det blev av.

Här är en film när jag sätter en av mina två landningar! Jonathan höll ju självklart lite i spakarna oxå för säkerhets skull.
http://www.youtube.com/watch?v=E_iXEv2Vk5w

Horizon

#221
Snyggt mannen!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Vitus

Va kul, var flög ni någonstans?

Justin Case

Wiee!  :D

Vi tog en sväng i trakten runt Lidköping (ESGL)