Så tillbaka... hur turen gcik beror på hur man ser det. Efterssom den förra turen gick så bra, tänkte jag ta med mig, och leka med lite leksaker (videokameran och pocketFMS).
Kameran satte jag upp snyggt, tyvärr kom jag inte ihåg att slå på den förräns efter 40min så det vart endast de sista 20 min av den timmeslånga turen. Lika bra det så får ingen se min dåliga landning på Kjula.
PockerFMS förtjänar egentligen en helt egen post... men vi tar turen i ordning.
Kommer till Barkaby i lagom tid. Tyvärr tvingas jag tanka men tajmingen blir bra. Ringer skolchefen 5 min innan planerad start och får klartecken. Lyfter och flyger ut från Barkaby, skiftrar till sthlm ctrl. "sthlm ctrl, SE-KEO"....... tar lite längre än vanligt.... därefter "S-EO återkommer till dig". controllen hanterar några andra och återkommer sedan "SE-KEO"... jag svarar "SE-KEO, startade Barkaby 06, aktiverar färdplan mot Eskilstuna via lena"...... tar ett tag. "Ja S-EO jag har en färdplan för dig 1900zulu... ett ögonblick så ska jag tidigarelägga den åt dig"... Pinsamt, jag glömde sommartiden när jag skickade in färdplanen :-OO
Nåväl jag har vinglat omkring lite... undrar för mig själv lite varför men korrigerar bara mot LNA. När jag närmar mig stämmer inte kartan/verkligheten och pocketFMS riktigt. bläddrar lite bland menyerna och tillbaks på kartsidan stämmer allt igen. För säkerhets skull kör jag runt R-området på gammalt hederligt vis med den manuella kartan.
Efter fyren vänder jag mot ESSU(Kjula) allt flyter på bra men när jag nästan är över mälaren så tycker jag inte att det stämmer riktigt. återigen avviker gpsprogget från övriga instrument och verkligheten... men inte riktigt, kompassen i toppen stämmer, farten stämmer mm. tycker mig se som ett mönster, en fyrkant på skärmen. duttar till på den och vips så laddas kartbilden om och allt stämmer. Efter ett tag får jag samma frysta fyrkant på bilden, jag tror mig redan då veta vad som händer. Jag har slagit av visningen av alla varningsrutor för r-områden, luftrum, master mm. Problemet är att programmet verkar ha en bug på så sätt att rutan inte visas men att kartdelen där rutan skulle ha funnits, fryser fast ändå. farligt farlig, jag ska skriva mycket om det på proggets forum.
Får skifta över till Eskilstuna information, får kontakt med en kärra som tränar ILS, de är dock klara innan jag är där. Nästan framme så blir jag för ett kort tag lite orolig då jag inte ser banan.... efter några sekunders funderande testar jag att skicka bärvåg och efter ytterligare 10 sekunder lyser banan upp klockan 11 mindre än en km bort... de som gjorde ILS träningen hade inte bemödat sig om att tända banljusen.
Till nästa grej, landningen, Kjula är vackert, de har ett belysningssystem som ser lite annorlunda än de andra jag sett förut. tittar lite för mycket på de bortre inflygningsljusen så jag gör inte den slutliga flaren innan jag landar... belönas med en liten studs (tur att jag höll en låg bra fart).
Drar från kjula via vfr-inpasseringspunkten DCT Dunker. Skönt att ha en VOR att gå på :D Jag ligger naturligtvis på sthlm ctrl igen... Efter dunker kör jag på radial från fyren därifrån... testar lite och visst får jag felet på GPSen igen. Hittar MC donalds stäket en bra bit ut... inflygningen till Barkaby är inte så mycket att orda om, landningen blir hyffsad. Taxningen och parkeringen i lervällingen går bra :p :) Ska klippa in loggen senare....