Author Topic: Planerade flygningar  (Read 49783 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ctrl

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1161
    • View Profile
    • Email
Planerade flygningar
« on: March 30, 2005, 15:57:18 »
Ikväll åker jag till Eskilstuna/Kjula om jag får tag i läraren (så jag blir av med min sista mörkerlektion.
« Last Edit: February 25, 2006, 18:15:06 by Mr Jim »
Control
87th Stray Dogs VFW


Jotte

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2268
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #1 on: March 30, 2005, 18:11:17 »
Bli inte av med dig själv i mörkret bara. :)

Control87th

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 886
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #2 on: March 30, 2005, 18:19:22 »
Hehe, precis fått färdplanen godkänd. planerad start 20:00 studsar 20:30 och landar igen 21:00... hemma vid SH3 kring 21:45.

Blir via LNA på vägen dit och DKR på vägen hem... Inte mycket till flygtur egentligen men stackars läraren ska inte behöva sitta vid telefonen hela kvällen. :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 886
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #3 on: March 30, 2005, 22:50:40 »
Så tillbaka... hur turen gcik beror på hur man ser det. Efterssom den förra turen gick så bra, tänkte jag ta med mig, och leka med lite leksaker (videokameran och pocketFMS).

Kameran satte jag upp snyggt, tyvärr kom jag inte ihåg att slå på den förräns efter 40min så det vart endast de sista 20 min av den timmeslånga turen. Lika bra det så får ingen se min dåliga landning på Kjula.

PockerFMS förtjänar egentligen en helt egen post... men vi tar turen i ordning.

Kommer till Barkaby i lagom tid. Tyvärr tvingas jag tanka men tajmingen blir bra. Ringer skolchefen 5 min innan planerad start och får klartecken. Lyfter och flyger ut från Barkaby, skiftrar till sthlm ctrl. "sthlm ctrl, SE-KEO"....... tar lite längre än vanligt.... därefter "S-EO återkommer till dig". controllen hanterar några andra och återkommer sedan "SE-KEO"... jag svarar "SE-KEO, startade Barkaby 06, aktiverar färdplan mot Eskilstuna via lena"...... tar ett tag. "Ja S-EO jag har en färdplan för dig 1900zulu... ett ögonblick så ska jag tidigarelägga den åt dig"... Pinsamt, jag glömde sommartiden när jag skickade in färdplanen  :-OO

Nåväl jag har vinglat omkring lite... undrar för mig själv lite varför men korrigerar bara mot LNA. När jag närmar mig stämmer inte kartan/verkligheten och pocketFMS riktigt. bläddrar lite bland menyerna och tillbaks på kartsidan stämmer allt igen. För säkerhets skull kör jag runt R-området på gammalt hederligt vis med den manuella kartan.

Efter fyren vänder jag mot ESSU(Kjula) allt flyter på bra men när jag nästan är över mälaren så tycker jag inte att det stämmer riktigt. återigen avviker gpsprogget från övriga instrument och verkligheten... men inte riktigt, kompassen i toppen stämmer, farten stämmer mm. tycker mig se som ett mönster, en fyrkant på skärmen. duttar till på den och vips så laddas kartbilden om och allt stämmer. Efter ett tag får jag samma frysta fyrkant på bilden, jag tror mig redan då veta vad som händer. Jag har slagit av visningen av alla varningsrutor för r-områden, luftrum, master mm. Problemet är att programmet verkar ha en bug på så sätt att rutan inte visas men att kartdelen där rutan skulle ha funnits, fryser fast ändå. farligt farlig, jag ska skriva mycket om det på proggets forum.

Får skifta över till Eskilstuna information, får kontakt med en kärra som tränar ILS, de är dock klara innan jag är där. Nästan framme så blir jag för ett kort tag lite orolig då jag inte ser banan.... efter några sekunders funderande testar jag att skicka bärvåg och efter ytterligare 10 sekunder lyser banan upp klockan 11 mindre än en km bort... de som gjorde ILS träningen hade inte bemödat sig om att tända banljusen.

Till nästa grej, landningen, Kjula är vackert, de har ett belysningssystem som ser lite annorlunda än de andra jag sett förut. tittar lite för mycket på de bortre inflygningsljusen så jag gör inte den slutliga flaren innan jag landar... belönas med en liten studs (tur att jag höll en låg bra fart).

Drar från kjula via vfr-inpasseringspunkten DCT Dunker. Skönt att ha en VOR att gå på :D Jag ligger naturligtvis på sthlm ctrl igen... Efter dunker kör jag på radial från fyren därifrån... testar lite och visst får jag felet på GPSen igen. Hittar MC donalds stäket en bra bit ut... inflygningen till Barkaby är inte så mycket att orda om, landningen blir hyffsad. Taxningen och parkeringen i lervällingen går bra :p :) Ska klippa in loggen senare....
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 886
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #4 on: March 31, 2005, 22:07:32 »
Tja, intresset verkar vara noll men hur som helst, imorgon blir det en em-kvällsfärd med kollegor från Barkaby till Borlänge och sedan tillbaka. Skulle någon råka befinna sig på Borlänges flygplats vid 16:30-17:00 så kan vi ta en fika :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Mupp

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 447
    • MSN Messenger - perra.e@gmail.com
    • View Profile
Replying to Topic 'p
« Reply #5 on: April 01, 2005, 00:13:22 »
Intresset är nog noll för att du flyger till så obskyra platser, åtminstone från mig räknat. Säg till när du passerar toppen av Brunnsviken.

Edit, vänta nu, var det jag som blev schizofren, eller finns det två ctrl?
Edit2, jag kan stava, jag är inte rädd.
« Last Edit: April 01, 2005, 09:19:48 by Mupp »

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #6 on: April 01, 2005, 02:44:50 »
Nu när det va påsk kunde du passat på att släppa några "ägg"  :D

Horizon

  • Global Moderator
  • Communist Plan Poster
  • *****
  • Posts: 9109
    • View Profile
Replying to Topic 'planerade flygningar'
« Reply #7 on: April 01, 2005, 09:44:50 »
Quote
Originally posted by Control87th


             Tja, intresset verkar vara noll men hur som helst, imorgon blir det en em-kvällsfärd med kollegor från Barkaby till Borlänge och sedan tillbaka. Skulle någon råka befinna sig på Borlänges flygplats vid 16:30-17:00 så kan vi ta en fika :)


Gör du en studs på Säve så lovar jag att springa ikapp och hoppa på för en sväng. Sen kan du ju släppa av mig på Malöga eller nåt sånt så jag hittar hem igen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names