Author Topic: 2 grafikkort samtidigt?  (Read 1959 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Anders R

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
2 grafikkort samtidigt?
« on: March 12, 2005, 20:11:19 »
Hejsan. Kan jag ha 2 grafikkort installerade på datorn samtidigt? Anledningen är att jag köpte en dator för några år sen och den hade GeForce-2, och den gamla hade Voodo-2 (eller nåt sånt), och spelet F/A-18 Korea fungerar inte riktigt med GeForce-kortet.
Så jag funderar på om jag kan ha båda korten installerade samtidigt.
Någon som vet?

Mupp

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 447
    • MSN Messenger - perra.e@gmail.com
    • View Profile
Replying to Topic '2
« Reply #1 on: March 12, 2005, 21:10:25 »
Först och främst beror det på busstypen, det finns bara en AGP-plats att tillgå på moderkorten. Nu har jag ärligt talat glömt om Voodoo 2 fanns som AGP, men jag gissar att Geforce-kortet är AGP, rätt? Om Voodoo-kortet är PCI så finns det åtminstone en teoretisk möjlighet. Sen beror det på drivare och spel, det borde funka att ha två grafikkort i Windows också, jag har aldrig testat för att vara ärlig. Det finns stöd för det iaf (eller cyklar jag?) men risken finns ju att det skär sig pga gamla drivare eller allmänt jävelskap. Funkar det i Windows är det slutligen spelet det hänger på, om man i det kan välja vilket grafikkort som ska användas. De flesta nutida spel fixar det, men jag har inte F/A-18 Korea, så jag vet inget om just det.

I korthet, är det ett PCI och ett AGP, eller båda PCI så testa (med sedvanlig varning gällande backup), finns det drivare så att Windows tycker om det så hänger det sen på spelet. Annars kan det ju hända att det funkar med nån Glide wrapper, det brukar ju vara poppis till LB2 har jag fått för mig. Men det är nåt nån annan får fylla i, jag har inte testat på länge.

Rätta mig om jag har fel...

Edit, ta inte illa upp nu, vet inte om du vet det redan, men PCI är de vita kortplatserna som sitter i nedre delen av moderkortet, AGP är lite brunaktig och sitter längst upp, närmast processorn. Jag vill påstå att det är MYCKET svårt att sätta korten i fel sockel, men bevisa inte motsatsen.
« Last Edit: March 12, 2005, 21:14:28 by Mupp »

Anders R

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 93
    • View Profile
Replying to Topic '2 grafikkort samtidigt?'
« Reply #2 on: March 12, 2005, 21:31:40 »
Ska be en kompis kolla upp det där du skrev, fattade inte ett jota själv :D, datortermer är väl inte min starka sida antar jag. Men tack för svaret.

SledgeHammer

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2786
    • ICQ Messenger - 1590419
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '2 grafikkort samtidigt?'
« Reply #3 on: March 12, 2005, 23:49:37 »
Klart att det fungerar med två (eller flera) grafikkort. Men som det sägs så finns det endast en AGP och det betyder att alla kort efter det första måste vara PCI. AGP är den port som sitter närmast processorn och ser en gnutta annorlunda ut.
Mvh  - Stefan -


Brat

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 522
    • View Profile
Replying to Topic '2 grafikkort samtidigt?'
« Reply #4 on: March 15, 2005, 00:50:14 »
Voodoo2 var ju ett expansionskort som sattes i en PCI plats och drevs genom en mellankabel från ordinarie grafikkort till Voodoo kortet och vidare till skärmen, det funkade bara i helskärmsläge och kan inte ensamt skapa bilder utan behöver ett grundkort. Däremot gick det att koppla två Voodoo2 SLI, med en liten flatkabel mellan korten, då fick du hiskeliga 24Mb grafikminne. Skulle tro att ett Geforce 2 har fasen så mycket bättre grafik än ett Voodoo2, dock kräver en del gamla spel den grafiktypen som Voodoo korten spottade ut, minns inte ens vad det hette, står lite still
-Brat

Rivvern_

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2769
  • "Guns don't Kill people. Chuck Norris kills people
    • MSN Messenger - Rivvern@hotmail.com
    • View Profile
    • Master Arms
    • Email
Replying to Topic '2 grafikkort samtidigt?'
« Reply #5 on: March 15, 2005, 02:26:55 »
Jag har ett Voodoo2.. Köpte ett när de var "inne"..  :D

Fick sån grym grafik! 3dfx!!! Shit asså!

Typ Viper Racing och alla andra spel gick skitfint! Men. Joint Strike Fighter lyckades jag inte få 3d till.

BTW. Är det nån som har "JSF" liggandes på nån hårddisk eller skiva

SledgeHammer

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2786
    • ICQ Messenger - 1590419
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic '2 grafikkort samtidigt?'
« Reply #6 on: March 15, 2005, 23:21:02 »
Jag har allt mina gamla Voodoo2 liggandes i en originalkartong här. Sitter fortfarande ihop med den lilla kabelbryggan.
Mvh  - Stefan -