Motmedels kapslar på Gripen

Started by Mr_Pyro, March 08, 2005, 20:11:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Swebeast

#41
QuoteOriginally posted by Andreas


            Är det samma Sigge som hÃ¥ller den här kursen: http://www.pms.se/seminars/telekrig.htm ?

Hrmpf, jag kollade in "Sigges Hemsida"...och så gnäller säkchefen på att JAG har för mycket Försvarsmakts-info på MIN hemsida :-)

/Swebeast

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Swebeast

QuoteOriginally posted by BEQ

Dock ska det bli intressant att se vad man hittar på för att haka av AIM-9X, IRIS-T, ASRAAM och Python Vs bildalstrande målsökare.

Kanske multispektral vattendimma :) Det testades ju inom FM för ett par år sedan med ganska bra resultat....nackdelen var ju att det tog ganska mycket plats :(

/Swebeast

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Magnus

Nja.. lite skvaller då från motmedelsvärlden..

Det finns något som kallas Pyrofora Remsor. Remsor som brinner när det kommer i kontakt med luft.

Personligen så tror jag mer på DIRCM idéen att man med en tillräckligt bra varning kan styra sin laser in i målsökaren och bränna sönder den.

Problemet med facklor och även Pyrofora remsor är våglängden.. hotsystem jobbar på olika våglängder på IR-bandet.. man tittar helt enkelt på olika ställen på kurvan.. en fackla idag jobbar bäst på att dölja en våglängd.