Dangerous Waters snart tillgängligt!

Started by KeyCat, February 01, 2005, 21:38:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KeyCat

Quoteextremt ofelbar == samma som befäl osv brukar vara, dvs även om man gör "fel" så blir det alla andra som har gjort fel och det felaktig sättet är det nya enda rätta sättet.

ROFL :D

/Christer (a.k.a KeyCat)
>> It's all about teamwork! <<

Jotte

granQ bejakar sin kvinnliga sida ser jag.... :p :D

griffin

Ja, vem har sagt att detta resonemang kommer från befäl. Låter som min fru rakt av... :D
snappahead

granQ

#19
med en far som fd major och en mamma som, ja, kvinna så är det väl inte så konstigt att jag är så extremt ofelbar. nästan "extremt ofelbarÃ,²" <- är upphöjt till 2 om ni inte ser den lilla tvåan.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

KeyCat

Åter till ämnet...

En annan fördel med DW är att tom min smått historiska hårdvara klara hårdvarukraven med råge! Inte varje dag en helt ny sim går att maxa på en 3-år gammal dator ;-)

Quote
Minimum Specifications

- Windows 98SE/ME/2000/XP
- 550Mhz processor
- 128 MB RAM
- Eight-speed CD-ROM drive
- Direct 3D compliant Video Card with 32MB RAM, (with DirectX 9.0b compatible drivers)
- Sound Card with DirectX 9.0b compatible drivers
- Desktop Resolution of 800x600 @ 16-bit color depth
- 590MB hard-drive space for installation
- Internet or LAN connection required for multiplayer


Recommended System

- 1GHz+ processor
- 256 MB RAM
- Direct 3D compliant Video Card with 64MB RAM, (with DirectX 9.0b compatible drivers)
- 1GB hard-drive space for installation

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

granQ

#21
efter prövat lite en stund så kommer lite tankar/recension.

DW (Dangerous Waters) har mycke att erbjuda trots att det är likadant, men ändå kul med ha både ytfartyg, helikopter, flygplan och förstås ubåtar.
Även Silent Hunter II kom med "destoryer" tillägg vilket jag aldrig riktigt kände mig hemma i, den kändes mer instängd än ubåten och lite samma känsla kan jag väl få i DW.

Lite kortfattat..

+ Lite svårare mission editor än ofp men "kraftfull" och fungerar. Gillar inte gränssnittet men smaksak.

+ Kontroll inställningar.. kan ha olika för helo/air, sub och ytfartyg.

+ Verkar gå göra egna modeller osv, även om jag inte försökt så kolla.

+ Manualer (nästan 600 sidor pdf ligger på cd1, varav 60 sidor i en "mission editor")

Lite negativa saker

- Känslan, det viktigast för mig. Realism i all ära men känns det inte "rätt" så blir jag tveksam. Denna är inte så stark, troligen pågrund av att dom skildrar både öst, väst osv men Lo-Mac har lyckats bättre där kanske.
Jämfört med Silent Hunter II's menyer, musik val, ljud osv som får dig känna det som du står i en ubåt med olja upp till knäna är DW alldels för "rent" och opersonligt.

Känns även fel med engelska texter inne i ubåten, tex depth osv.

- Flimmert.. Hade betydligt värre (ospelbart) på Subcommander eller vad det hette på min gamla dator men även här får jag ibland slags "flimmer" med svart. Inget jag upplever på andra spel utan endast detta.

Avslutningsvis..
Hade jag behövt välja mellan detta och Silent Hunter så hade det nog fått bli DW pågrund av det trots allt funkar bättre på Windows XP men annars är silent hunter den för mig bästa ubåtssimulatorn när det gäller singelplayer. DW kan med sina fler valmöjligheter öka spelvärdet i längden, sen har vi även Silent Hunter III snart...


EDIT: Keycat undra innan om MP.
Det använder directplay 8 för "anslutningarna", på gott och ont och det mission i standard som tillåter flest är 7 st.
Det intressanta är man kan vara flera på samma "enhet" tex där en är radar nisse, en annan "förare" osv..

Om det är max vet jag inte utan bara den som hade flest i standard.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Fluff

Max antal spelare för multiplayer är 32 om jag förstått det hela rätt. Efter att ha testat lite kan jag bara säga att jag tycker det verkar mycket lovande främst multispelarmässigt. Jämförelser med ww2-simulatorer tycker jag inte är helt relevanta då detta precis som föregångarna (688 och sub command) i stor utsträckning är en "instrumentsimulator" och utvecklingen sedan 40-talet på snart sagt varje område inom marinteknik varit sådan att det enda dagens fartyg har gemensamt med ww2-motsvarigheterna är att de har skrov och motor (alla fartyg har inte ens kanon längre *suck*).

Känslan är naturligtvis en smaksak men jag tycker nog de lyckats riktigt bra. Visst det är aningen sterilt men det är så det är i SLC på moderna krigsfartyg. Vill man ha olja får man nog hålla sig till ww2 eller klättra ner i maskinrummet (dock inte simulerat i dw :))

Men som sagt, skall man gilla det här spelet krävs det nog att man dels är lite intresserad av sjökrig dels att man gillar den här typen av instrumentsimulering. Det är ganska långt ifrån både il2 och flashpoint. Gillar man f4 så ligger man nog betydligt mer i riskzonen för att falla dit.
Odi profanum vulgus, et arceo

Phlerp

#23
Instämmer med föregående talare. Jag som gillar F4 ser DW som ett stort farligt hål som jag väl egentligen borde hålla mig borta från, men håller redan på att ramla ner i ;)

Jag och Fluff har redan kört lite men det hade varit lite roligt att köra lite DW gemensamt med folk på Nosig. Till att börja ska jag lägga upp ett par DW-kanaler på TS-servern. Alla som vill testa sina sjöben kan sedan ställa upp på kö i den här tråden och anmäla sig till Kapten Kork aka Phlerp.

S!