"JAS-teknik" används inom fotbollen

Started by Mr Jim, January 21, 2005, 18:41:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=368735&previousRenderType=6

Undrar på vad dom syftar att dom tagit "tekniken" från, vapensystemet? Klart intressant, låter som det kan finnas en stor marknad för denna teknik :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Obizzz

spaningskapseln såklart ;) :D :p
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

F16_Filur

Quoteatt använda kamera- och bildbehandlingstekniken bakom Jas-planens robotar.

blir inte mycket klokare av det....

Magnus

#3
hajjade själv till vid frukostbordet idag då jag läste samma artikel i DN. Känns som den var skriven av någon som inte riktigt hade koll på läget.

Vad jag tror de menar är att de triangulerar med kamerorna. En kamera i ett hörn ser dig. I andra hörnet ser en annan kamera dig. Dra en linje från varje kamera och där krysset är går det att se lätt om du är offside.

Hur de skall veta på millisekunden när bolen rullas/passas från din lagkamrat känns mer osäkert. Antagligen vet man var bollen är, var spelaren är och om de är skilda så har bollat passats iväg. Om då någon av spelarna befinner sig offside så blinkar det på domarns armband.

Låter som ett rätt dyrt system och visst det funkar kanske i teorin men jag undrar hur många fotbollsklubbar som tycker det är värt investeringen.


Control87th

låter som om det vore billigare att stoppa in radiosändare i bollen och spelarnas skor...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Obizzz

ja det verkade ju vara en väldigt dyr och onödigt krånglig lösning.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Jag tycker att det verkar jättebra. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Stereoskopiskt seende också... varje kamerapar får en 2D-bild av var folk och bollen befinner sig på planen. Den lär väl måsta lära sig identifiera spelare på tröjfärger också. Precisionen lär bero mycket på var på planen spelare/boll är, relativt till kameraparet. Synka ihop kameraparen för en totalbild av läget. Borde gå att få rätt så tillförlitligt.

JAS-teknologi torde syfta på bildbehandling... och vara mer en försäljningsgimmick. Läs: "Jävligt häftigt", snarare än "JAS-derivat".

Kul att se att JAS används på det sättet idag! Uppskattningen finns uppenbarligen där, även om det är fult att säga det högt idag!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus