Fakta och kuriosa om JAS 39 Gripen

Started by Andreas, January 15, 2005, 19:05:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Obizzz

Det var väl den vi fick på studiebesöket?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Andreas

Ja jag vet, men jag tänkte på dom som inte kunde närvara där då.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Obizzz

Det var inte så jag menade det var mest en fråga om det var den :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

F16_Filur

Tack, hade inte den.

Undrar dock lite varför man här (och på många andra ställen) läser att J29 var det första op. flp. i väst med pilvinge? Det var väl Me262? Tanken bakom dess pilvinge var kanske inte aerodynamisk, utan av andra praktiska skäl - men det visade sig ändå ha goda aerodynamiska effekter i efterhand. Och pilvingen finns ju där hur man än vänder och vrider på det.

ft

Nog hade tyskarna förstått hur en svept vinge fungerar. Det fanns en orsak att de dök upp överallt annars strax efter att de tyska dokumentarkiven distribuerades runtom i världen... :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

F16_Filur

Jo, de hade helt klart forskning pÃ¥ det omrÃ¥det tidigt.. men just när det gäller Me 262 har jag - för mig! - jag läst nÃ¥nstans att bakÃ¥tsvepningen berodde pÃ¥ nÃ¥got med motorerna eller landställen. Tittar man pÃ¥ vingens bakkant är är den först bakÃ¥tsvept efter motorerna. Kanske sÃ¥ de menar, att J29 var det första med fullständig pilvinge. Fast min terori är att de medvetet "mörkar"... det blir en fin svit att ha legat pÃ¥ framkant ända sedan J29Ã,´ans tid. Det där forskningsmaterialet om vindtunnelproven för pilvingar hittade nÃ¥n svensk delegation i Ãâ€"sterrike efter kriget.. amerikanarna ville inte ha det. :)