Rysk övermodellering i IL-2, FB etc

Started by BEQ, January 07, 2005, 01:17:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

#8
QuoteMen till att börja med, som alla vet, skulle Oleg försvara sitt val till 100% (eller hur ft?)
QuoteAlltid och jämt, även ställd inför överväldigande motbevis. Sedan kanske det är ändrat i nästa patch... eller om tre år...

Oleg är flysimens motsvarighet till verklighetens Putin.... ;)

De har en sak gemensamt faktiskt, båda har jobbat i en organisation som började på K och sen kom ett G och sist så var det visst ett B. Dock var det ett krav från staten iom Olegs tidigare jobb inom Sovjetisk försvarsindustri.

TrakDah

QuoteOriginally posted by ft


           
QuoteVidare har Oleg gjort ett till val, han ger alltid 100% rörelse på alla kontrollytor oavsett hastighet.

Där har du faktiskt fel, vilket går att se i spelet. Dra full roll vid låg respektive hög fart och jämför det faktiska utslaget.

Det tog däremot två år att få bort att man genom att flyga med trimmen kom runt den begränsningen...

Mvh,
  /Fredrik

Intressant, jag vet att det var så tidigare, och har (utan att ha kikat som du tydligen gjort) utgått från att det fortfarande är anledningen till känsligheten.

Men om jag är motbevisad: vari ligger då anledningen till den förbaskade överkänsligheten (som inte finns i nån annan sim!)?

Avseende att man måste ange spakkraften vid testflygning: jo, det finns och han visade det, men han visade också att den testade kraften var bra mycket högre i de ryska testerna än de som USA (t.ex) gjorde själva. Jag har för mig att principen han försvarade var: "USA testade vad man kunde förvänta sig vid normal flygning av modellpiloten, medans Ryssarna ville veta vad som verkligen gick att göra om man tog i"
Har ingen aning om vilka krafter det var tal om, bara att det fanns en (större?) skillnad.
Sen måste jag ursäkta mig med att detvar baske mig nära på 5 år sen jag/vi hade denna argumentation med Oleg :)

tack för tillrättavisningen Ft, men jag vill fortfarande veta varför den är så känslig (och jo, jag har mekat mig blind på joystick-kurvorna)

/TD

Doc

QuoteOriginally posted by TrakDah

jo, jag har mekat mig blind på joystick-kurvorna)

/TD

Jag har också försökt få till något med kurvorna men aldrig blivit nöjd.
Har du någon inställning som du är nöjd med?
Vill du dela med dig av den?

ft

Jag har äntligen fått till spakinställningarna på ett sätt där flygplanen beter sig vettigt. Jag är inte helt säker på att alla kommer att gilla svaret bara.

Jag ställde samtliga sliders i Il-2 till 100%. Sedan applicerade jag ett par enheter logaritmiska kurvor i Cougarn.

Min slutsats är att stick scaling är ännu en bit av Il-2 där de komplett misslyckatsmed/skitit i att göra interfacet användbart. :-/

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Ang roderutslag/spakkrafter kan jag bara hålla med. Vid hög fart och utan roderservon är helt otroliga tungt att rolla ett flygplan. Det krävs duktig kraft på SK 60 att rolla den i hyfsad fart i 700 km/h, fastän det finns lättroder som minskar krafterna med en tredjedel. Att ryssarna skulle vara "starkare" tror jag inte ett ögonblick på.

En annan stor brist i IL-2 är frånvaron av g-krafter, förutom grey-/blackout. Att manövrera flygplanen i den hastighet som det görs i IL-2 skulle definitivt leda till knäckta vingbalkar.

Lupson

Fråga kolon

Har avbrutna vingbalkar modellerats i Il-2:s historia? Jag har något vagt minne av detta från någon hyfsat sentida WW2-sim.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

ft

Jag har också sett det, men strukturbegränsningar i Il-2 har såvitt jag minns alltid varit begränsade till att flygplanen exploderar vid Vne.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mikke_EAF331

Avbrutna vingar, avslitna roder etc är modellerat, det vanligaste är att man dyker för fort och försöker manövrera hårt (eller allt annat än jätteförsiktigt). Skiljer mycket på planen, vissa rysskärror tål ingen fart alls, medan tyska brukar kunna köra väldigt fort innan det blir problem.
Vissa plan exploderar direkt vid för hög hastighet (försök luftstarta med TB-3 i ett DF :D ).
Mikke_EAF331, C.O. EAF