News:

No significant change

Main Menu

70.000...

Started by griffin, December 29, 2004, 10:27:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

...och det fortsätter att stiga. Mina föräldrar skulle åkt till en sedan länge emotsedd semester till Sri Lanka (där jag är född av en händelse). De avbokade dock idag. Så än så länge har jag inte värre känningar av katastrofen än en avbokad semester, men med de siffror som radas upp i medier lär man få höra om värre öden.

Tänker bara på att när Estonia förliste var det 500 svenskar som fick sätta livet till och vårat land är inte större än att nog de flesta känner nån där i alla fall i nåt led bland släkt och vänner. Så med 1500 saknade svenskar lär det inte bli bättre.

Vad jag kan se så är Sverige hårdast drabbast av alla länder utanför det faktiska katastrofområdet. Men vad står det sig mot 70.000, svenskar eller inte.

Nej, det är dags för lite eftertanke och medmänsklighet känner jag. Med tanke på vilket rabalder det blev när 3000 amerikaner fick sätta livet till för några år sedan tycker jag man borde vara lite ödmjuk dagar som dessa.

Bara några sporadiska tankar från en trött och bakis tvåbarnspappa ensam hemma med barnen...
snappahead

Rivvern_

Håller helt och hållet med ovanstående talare.

Dubble0zero

Kan inte annat än att hålla med...
Det tråkiga är att med två timmars förvarning så borde de ha kunnat rädda större delen av människorna och kanske endel materiell.... :-/
...000... =)

granQ

Som det sades på radion, igår var det 54 döda i irak och idag är det 54 000 (sifforna ändras  hela tiden) i sydostasien. Ändå spelar det väl ingen roll för den drabbade hur många andra som påverkats.

Man skall inte glömma heller att varje år är det cirka 500 personer (minns jag rätt) som dör i trafiken men det är faror vi lever med och accepterar.

när jag var i thailand så fäste jag mig inte nämnvärt vid ställerna och lärde inte känna några människor i krabi/au naong, men känns ju lite konstigt att man antagligen vore död om den kommit någon månad tidigare. Vore personligen värre om den slagit mot andra kusten där jag känner en del, samt har vänner på semester.

För vara lite mer cynisk eller vad man vill kalla det så tror turistmyndigheterna att detta inte kommer vara värre än när 800 personer dog av SARS (vad gäller för turismen) och myndigheterna kommer nu se till att det inte återbyggs på ställen där man inte velat ha hotell, tex skyddade naturområden.

Världen är bra konstig plats ibland och för dom som tycker jag inte tar det tillräckligt personligt (fått höra det) så vill jag bara tillägga att även jag känner saker, tex blir man ju orolig över sina vänner i thailand (och specielt en flicka) men för diskussionen skull så får man lägga det åt sidan enligt mig.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

BEQ

Återigen tvingas man vara mindre stolt över att vara svensk. :-(

griffin

Ja, tydligen måste man vara norrman för att få hjälp... :-(
snappahead

ft

Jag tror det var i Expressen igår det fanns en kolumn/ledare/artikel/whatever om att ”Sverige saknar försvar”. Kontentan var att vi har invaggat oss själva i en falsk övertygelse om att inget ont någonsin kan hända oss Svenskar och följdaktligen sänkt garden så till den grad att vi är inkapabla att hantera när något händer.

No kidding, Sherlock. Inte direkt nytt för någon här, eller hur?

Vad gäller Asien så är det helt ofattbart ohyggligt. 150.000 döda... siffran går inte att föreställa sig.

Att sedan de som utger sig för att vara journalister i det här landet vid första presskonferensen ägnar två frågor åt hur det är för människor därnere innan drevet istället börjar peta i skarvarna för att kunna hitta någon skandal, det är väl en delförklaring till att det ser ut som det gör. Tredje statsmakten liknar mer en dagisutflykt, och tyvärr är det allmäna intrycket att första statsmakten inte är så många magnituder bättre som de behöver vara och som vi borde förvänta oss.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus