News:

No significant change

Main Menu

Besviken

Started by BEQ, December 14, 2004, 12:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Jag har nått en fasansfull insikt som gör att jag nog ska begränsa min närvaro på battle-fields och liknande servrar. Jag har alltid varit så förvånad hur mina motståndare lyckas med skott i extremt höga målvinklar och höga vinkelhastigheter trots flygplanens enkla sikten. Sen råkade jag av misstag slå av cockpiten och när jag bläddrade mig tillbaka upptäckte jag att man då kunde få fram sikten med beräknad träffpunkt (dvs sikten som beräknar framförhållning och belastning). Dessutom möjliggör ju den borttagna cockpiten att man utan problem kan se och skjuta mot mål som annars skulle befinna sig under nosen. Det där tycker jag inte om. Snacka om att ha trott på människors godhet och ärlighet för att sedan bara upptäcka att det var en bluff.

Usch....

Lupson

Något såmt sikte har jag nog inte sett...mer än någon slags färdriktningsvisare...kanske är samma grej? Personligen vet jag inte om det gör mig så mycket med sådana hjälpmedel...jag är inte tillräckligt duktig (än?) att få något riktigt stort utbyte av flygande på servrar utan:

1. Cockpit off
2. Labels off

1: Vissa flygplanstyper har så fruktanssvärt usel sikt. Har bestämt för mig att jag på Nosig läst klagomål över de tyska planen på denna punkt t.ex. Säkert realistiskt, men väldigt svårt. Å andra sidan har jag ju lärt mig att flyga Falcon4 med riktig cockpit...dessutom (tror) jag folk med Track-IR har ännu större fördel med ckpt på jfr. med cpt av.

2. Utan labels blir det väldigt svårt att identifiera fiendeplanen innan man är riktigt nära. Med tanke på att de flesta servrar kör "air-quake" med få koordinerade företag har man få möjligheter att på taktisk väg identifera fi. fpl. på håll. En datorskärm i 1024*768 kan heller inte representera det mänskliga ögats kapacitet.


F.ö. synd att jag inte kom upp i luften med Er igår, min dator verkligen totalvägrade att släppa in mig på Alex.... (ryska) server.

Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mikke_EAF331

BEQ: Och det är anledningen att man är restriktiv med vilka servrar man flyger på. Har dom inte cockpit always on så kan man lika gärna låta bli. Av samma anledning är jag inte så förtjust i servrar där outside views är på = omedelbar padlock oavsett siktförhållande osv. Det är förvisso jäkligt tråkigt att sitta och titta på ingenting efter man blivit dödad, men jag tar hellre det än att alla kan se mig hur smart jag än flyger...
Vad gäller gyrosikte så är det bara P-51D20 som har det, om inte det är någon specialfunktion som bara finns om man kör cockpit off.

Lupson, jag tror inte TIR har någon betydelse vad gäller cockpit av/på, däremot gör det förstås mycket om padlock är på eller inte (om man inte är som vissa och har bra vykontroll med tummen).

Labels är jag lite kluven till, å ena sidan gillar jag inte alls att ha text hängande i rymden, men som du säger kan det vara jäkligt svårt att identifiera plan även i lägen där man inte borde ha nåt problem att se vad det är.
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Lupson

Apropå taskig sikt...jag har något supervagt minne av att man på något vis skulle kunna förbättre ens siktförhållanden vid start och landning när man kör med riktig cockpit. Antingen var det "höja stolen" eller "titta ut genom rutan. Starta går väl hyfsat an, men att landa på hangarfartyg utan att se skeppet är riktigt svårt tycker jag. Fast varför ska det vara enkelt? :)
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

BEQ

Lupson: det var ju på inget sätt ditt fel. Jag fick telefon och när jag kom tillbaka hade du stuckit, annars hade jag föreslagit att vi skulle ta en annan server. På vissa hangarfartygskärror kan du öppna huven och sedan höja stolen.

Mikke: jo jag börjar mer och mer förstå varför somliga inte vill köra på servrar med utan cockpit-krav och outside views. Men, sent ska syndaren lära. Padlocken blir jag bara förbannad på. Den rör inte huvudet som jag är van att röra huvudet, vilket brukar sluta med att den bara hoppar fram och tillbaka och det hela slutar med att jag går i backen. Det som jag finner störande med cockpiten är oförmågan att hantera huvbågor. IRL flyger man på sådant sätt att man inte får målet bakom nosen och skulle det hamna bakom huvbågen flyttar man huvudet. IL-2 är vyerna alltid uppbyggda på sådant sätt att man i en kurvstrid får målet bakom huvbågen och det irriterar mig mycket.

Personlig favorit bland servrarna nu är faktiskt F16s. Där får man labels på lagom avstånd och det är en bra avvägning mellan röd och blå sidas flygetyg och man kan köra mer seriösa uppdrag.



ft

I no-cockpit finns en hastighetsvektor. Kanske den? Illa om de har utrustat alla flygplan med LCOS i cockpit off... men på cockpit off-servrar flyger jag helstinte ändå.

Gah, så mycket att flyga, så lite tid! December kommer att vara en månad utan mycket tid i det virtuella luftrummet....

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Mikke_EAF331

QuotePadlocken blir jag bara förbannad på. Den rör inte huvudet som jag är van att röra huvudet, vilket brukar sluta med att den bara hoppar fram och tillbaka och det hela slutar med att jag går i backen. Det som jag finner störande med cockpiten är oförmågan att hantera huvbågor. IRL flyger man på sådant sätt att man inte får målet bakom nosen och skulle det hamna bakom huvbågen flyttar man huvudet.
Om du inte har gjort det redan så rekommenderar jag definitivt att du skaffar TIR, klart bättre och naturligare än padlock, och än mer än att använda tummen för att titta med. :)
Håller med om problemen med huvbågarna, i vissa plan går det rätt bra att titta runt dom, t.ex. i Spitfire (zoma in/ut på siktet), men andra är det svårare i (109).
Om dom får 6 degrees att funka i PF med TIR så blir nog en uppgradering till TIR3 aktuell för mig (och massor av andra). :)
Mikke_EAF331, C.O. EAF

Mr Jim

Jag drömmer om TIR, speciellt i servrar som inte tillåter padlock, kanske efter jul med nya fräscha studielån ;)

Jo cockpitbalkarna i 109:an/190:an är otrevliga, ytterst otrevliga.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com