News:

No significant change

Main Menu

USB instrumentpanel

Started by BloM, November 30, 2004, 21:14:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BloM

Tänkte satsa på att göra en del liknande helikopterinstrumentbräda. Kan de va något att satsa på? Skulle va jävligt tufft o ha :D
Vi har Teknik o företagande och ska skapa en produkt. går de att fixa?

Obizzz

Det beror mer på mjukvaran än hårdvaran, till vad ska du ha den?
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

BloM

Kanske till en flygsimulator. Det finns väl programm man kan omprogrammera knappar så att när man trycker en knapp så trcker man "k" ist? Så man kan ha lite smågrejer. Såg föresten X keystick igår. liknande sån fast kanske lite annorlunda :P

Mupp

Om du ska använda USB så kolla upp lite grann hur HID funkar. Om du inte gjort det redan så är det fördefinierade klasser för inmatningshårdvara, Human Input Devices. Det gör det ganska enkelt att ta en enchipsdator typ AVR, PIC eller liknande, med USB-transceiver, och mha hyfsat liten firmware (som ofta finns som exempelkod att modifiera) få den att agera tangentbord (eller mus, eller joystick, hittar du klasstabellerna för HID ser du att det finns hutlöst många olika). HID är, mig veterligen, det enklaste sättet att få in saker i datorn.

För att sedan kunna programmera vilka knappar som ska göra vad kan man göra på två olika (kanske flera?) sätt, i tex Cougarn går programmeringen till så att styvvaran i spaken definierar extra endpoints ("portar" som datorn kan kommunicera med) dit program på datorn kan berätta för spaken vad som ska hända när man trycker på knapparna. Ett andra sätt, som tex Saitek X36/X45 använder är att du i Microsofts drivrutinsstack (drivrutiner staplas ovanpå varandra för att få flera abstraktionsnivåer) kan stoppa in filterdrivare, mellan två nivåer. Detta filter kan sedan ha i uppgift att göra om det som kommer in nerifrån innan det skickas uppåt i stacken. Om du till exempel har bestämt i styvvaran att knappen längst till vänster är A, och sedan vill att det ska vara B i ett spel, så har filtret till uppgift att översätta detta. I både Cougarns och Saitekens fall är dock spakarna, ur operativsystemets synvinkel, vanliga HIDs, ett tangentbord, en mus och en joystick.

Om det är intressant, kolla upp det! Det är knepigt, det ska du veta, och tyvärr är jag kass på detaljerna, så ingen hjälp från mitt håll. Har du erfarenhet av enchipsdatorer, eller bara ett satans intresse för dom, skulle jag satsa på att ha programmeringen i firmware. Detta iofs för att jag inte kan nåt om MS drivarstack, den känns lite väl mastig.