News:

No significant change

Main Menu

Ubis Lomac-forum... igen

Started by Phlerp, November 06, 2004, 13:11:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

TrakDah

Detta dök just upp på DN

Det roligaste är nästan det sista i artikeln:
QuoteOch trots svenskarnas vana vid vinter har de fått problem. Gripen-systemet är byggt för att pauserna på marken ska vara mycket korta. Men de tyska Tornado-planen behöver längre tid för tankning och vapenladdning.

- Det har gjort att också vi måste stanna på marken. Vi har fått en del problem där, som att oljan i planen blir för kall, säger Svetoft.

/TD

Jotte

Tja eftersom bigvette drar ett exempel med en gammal kille som är återinkallad så blir det ju nästan samma som när en värnpliktig mobiliseras på sätt och vis. Dock är ju chansen stora att den gamla furiren har betydligt längre militär erfarenhet än vad den normale värnpliktige har.  Det är dock lite äpple och päron över en sån debatt.


Läste lite längre upp vad PhilipCDRw skrev. Verkar vara en kille som iallafall har huvudet och hjärncellerna intakta.
QuoteI wish people would stop confusing military subordination with supporting the rights and wrongs of the conflict... let me rephrase that into English.

Serving in the military and doing the best job you can do in the military is NOT the same as waving a flag with your favourite president on it and saying 'The war in Iraq is justified!'. Those are two completely seperate issues.

As I've said a dozen times on various forums, I'm proud of the Bomber Command aircrew who flew missions over Germany in the face of huge opposition and very high losses - but I am ashamed that their targets were civilians. I think that the bombing of civilians in WW2 was completely unjustified and immoral, and I condemn Harris and Churchill for ordering that strategy. But I'm proud of the airmen who carried out their orders for their country.

Phlerp

QuoteOriginally posted by BEQ


            Killen i fråga tog ju värvning frivilligt i nationalgardet? Hela historien påminner om Lawrence av Arabien som ju anmälde sig frivilligt i andra världskriget och då tjänstgjorde som korpral.

eh... T.E. Lawrence dog 1935 i en motorcykelolycka.

Jotte

#19
Ja en jämnförelse mot vårt HV kanske hade varit bättre då. :)

Det var ju turkarna som Lawrence var med och drev ut ur Palestina, träffsäkert "messerschmittat" Phlerp. :)

Phlerp

#20
Öppet mål :D

Fast BEQ har ju delvis rätt. Lawrence försökte efter WWI ta värvning i RAF (som underofficer om jag inte minns helt fel) men blev utkastad pga sitt kändisskap. Detta ledde till att han tog värvning i armén (pansarkåren) för att senare kunna förflyttas till RAF vilket också tillslut lyckades och han var bland annat stationerad en tid i Indien.

BEQ

Phlerp, du hade helt rätt. Han dog '35. I stand corrected.

Phlerp

Jag älskar ju att vara en besserwisser, så jag kunde inte låta bli. Men jag tror nog att din poäng gick fram ändå. ;)

Jotte

Skulle vara skadeglädje då... men det är nästan en form av beserwiserism :D