News:

No significant change

Main Menu

Cockpit SK-60

Started by Sibylla, September 25, 2004, 22:49:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sibylla

Hejsan,

Har inte gjort så mycket väsen av mig här tidigare så för dom som inte vet vad jag är för en filur så pillar jag lite modeller och texturer åt SFP, operation flashpoint "modden".

Har en liten försynt fråga, kanske främs riktad mot de av er som går eller har gått omkring i pirogmössa med vingar i pannan:



Den mycket snyggt inringade mätaren på SK-60 panelen, vad är det för någonting? Har mina misstankar om hastighet, är det helt åt skogen?

//bylla

BEQ

Det är hastighetsmätaren. Observera dock att det där är den gamla cockpiten som användes innan 1996.

Bax

Om du tittar riktigt noga så ser du att det nästan är två identiska uppsättningar av samma instrument. Så gott som alla plan för tvåpilotsystem eller lärar-elev möjligheter har den uppsättningen med var sin "six pack" på respektive sida samt motorinstrument i mitten.
Den berömda "six packen" (som gör att man känner sig bekant i nästan alla cockpits) består av två rader med tre instrument i varje:

Övre vänster - fartmätare
Övre mitten - attitude indicator
Övre höger - höjdmätare
Nedre vänster - Turn coordinator eller Turn and slip
Nedre mitten - Heading Indicator brukar slås ihop med main Nav till HSI
Nedre höger - VSI Vertical Speed Indicator

Sen brukar det tillkomma extra Nav och gemensamma motor instrument.
Även i moderna glas cockpit har man använt samma idé med placering av primary instruments.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Sibylla


Magnus

Känns som att titta in i ett museum..


BEQ

Hade jag inte fokuserat hårt på varningspanelen och spakarna och sektionen vänster nederkant hade jag inte lyckats smälta att det var en SK 60.

Swede

FMV har näst in till ingen koll på vad de finns för "versioner" ute i landet, verkar vara olika för varje flygplansindivid  :D

Sibylla

Återigen tack för alla svar.

Att det är en gammal variant av cockpiten är uppfattat, men också helt ok då SK-60 vad jag förstår inte används som lätt attackflyg längre och därmed inte skulle ha någon direkt uppgift i OFP utan vapen.

Om någon av er har refbilder på siktet som monterades i attackvarianten skulle dessa uppskattas enormt om ni mot förmodan skulle vilja/kunna dela med er.

simma...err...flaxa lugnt,

/bylla