News:

No significant change

Main Menu

x45 till Battlefield

Started by Bjoernen, September 12, 2004, 20:09:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bjoernen

hade tänkt o handla in en sån saitek. ville bara kolla om den funkar till battlefield eller om den funkar bara till "riktiga" flyg simmar o e det en bra joystick vill ha med en throttle och en sån där styrspack eller finns det andra som kanske e billigare. men som inte håller samma kvalitet ?
Kort lätt attack spade !

Fluff

Funkar finfint. Fast man behövde någon liten fil för att det skulle gå att flyga riktigt bra. Men det vet Phlerp mer om. (hmm vi har förvisso x-36 men tror de är lika i det här avseendet)


/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

griffin

Funkar finfint med X-45 och BF kan jag meddela. Dock har jag inte lyckats få throtteln att fungera tillfredsställande men å i andra sidan ligger nog det mer på att det är en speciell typ av gameplay som jag personligen inte gillar att använda throtteln till. Bättre att gasa med samma tangenter som man sedan springer med. Smaksak.

Med X-45 var det bara att gå in i BF och binda järnet, krävdes ingen extern programvara alls (saiteks egna tänker jag på). Dock så får man se upp med vad mode-switchen står på (nån av de där switcharna på throtteln iaf) för står de fel så skickar stickan och-/eller throtteln kontinuerligt ut kommandon vilket gör att så fort man klickar på en knapp man vill binda i BF så får den detta kommando och inget annat, oavsett vad man försöker binda.

Säg till om det blir några problem så kanske jag eller Phlerp eller nån annan kan hjälpa. Men ja, det skall funka bra :D
snappahead

Phlerp

Du gjorde vad med X45an?
Har du bindat jojjen så att den använder tangentkommandon för att flyga? Blir inte det lite konstigt? Tappar man inte en del precision?

Problemet som jag, och som jag förstår det alla, har haft med X36/X45 och BF är att det inte går att använda BFs inbyggda funktionalitet för att binda joysticken. Lösningen är att göra det själv direkt i config filen, eller alternativt som jag, använda en fil som någon annan redan varit och pillat i. Men det uppstår ett litet problem med att BF skriver över den filen om programmet craschar eller om du ens tittar på knappen för inställningar inne i spelet. Det finns naturligtvis ett sätt att lösa det också. Men det är lite rörigt så jag tar inte det här om du inte behöver det.

griffin

#4
Jag gjorde det som många har problem med. Jag använde BF's inbyggda funktionalitet och bindade X- och Y-axel till BF's kod för pitch och yaw. Det funkar inte om man har throttelns modeswitch i fel läge vad det verkar (såsom jag beskrev nedan). Men jag har alltså lyckats använda BF's inbyggda funktionalitet, utan att använda nåns konf. fil. Inget konstigt.

Nu var det länge sen jag hade BF installerat och i BF Vietnam har jag inte ens prövat. Men det skall jag, så fort jag orkar.

Jag kommer inte ihåg hur jag fick det att funka, vet bara att jag fick det. Kan ta reda på hur vid tillfälle om nån är intresserad.

edit: kanske jag slapp de värsta problemen eftersom jag valde att inte blanda in throtteln i BF. Jag har alltså enbart valt att binda stickans X-/Y-axel samt fyra av desss knappar.  Visserligen har BF en kod/bindning för Z-axel men i BF tyckte jag inte det funkade nåt vidare. Var dock länge sen jag prövade. :)
snappahead

Phlerp

Rekomenderar BFV mycket. Även om det kanke är en bit från verkligheten så är det hur kul som helst att flyga helikopter näs man väl fått ordning på det. Men då måste du nog börja använda din throttle. Säg till när du ska köra så kan vi kanske köra lite sammarbete och TS.

griffin

snappahead