Author Topic: Gå å köp...!  (Read 10144 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TrakDah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 847
    • ICQ Messenger - 160037
    • Yahoo Instant Messenger - wmroboj
    • View Profile
    • Email
Gå å köp...!
« on: September 06, 2004, 08:09:04 »
Snabbreview av Richard Burns Rally efter att ha fått vantarna på mitt "test-ex" medans jag väntar på att spelet kommer till Sverige på riktigt.

Satte mig att köra 00.15 inatt (jättesmart!) och satt sen i 2h15'. Ja, jag e trött idag... Nåväl. Tog mig ganska enkelt geniom Rally School med "perfect" i alla grenarna. Men sen var det dags för slutexamen: kör denna bana på under 1'20" för Perfect, eller 1'24' för att få godkänt

Ajajajaj... Plötsligt blev spelets svårighetsgrad bra mycket högre. Under 1'22" kom jag aldrig.

Nåja. Spelet i helhet då?

Jotack, bara bra. Har som sagt inte rört setups, eller Championship eller nåt annat. Bara Rally School. Men hittills gillar jag allt. Grafiken är lite som spelet XIII: teknad. Men det gör inget, jag gillar det lika mycket som dess motsatts fotorealistisk grafik. Men det är detta som jag förmodar gett RBR de lägre betygen för grafik. FPS är helt UA på min 9800-utrustade P4-2,8. Bilkänslan är som LockOn: allt är super, men det finns områden dit man inte vill - jämför gärna med kritiken LockOn har för markfysiken. Men utanför dessa områden är RBR helt underbar. Och de områdena kan man leva helt klart med, precis som landningarna i LO.
Pace-notes funkar underbart väl, med flexibel uppläsningstakt och -stack.

Är kanske Ralyskolan trots allt lite för enkel i jämförelse med "the real thing"? Vet inte, måste köra mer än 2h15" :)

Vad gillade jag inte då? GUI:t är för Konsolligt. Känns att det är konsoll-portning, och det finns inte mycket jag ogillar mer än den känslan. T.ex är allt tangentbordsbaserat. Går inte att klicka i GUI:t. Sen går det inte att backa från menysidor i alla lägen - antingen saknas "Back/Main"-knapp, eller så svarar inte spelet på "Esc"-tryckning.
Sen hade jag en hel del ljud-artefakter, typ som att ljudet höll på att spricka à la LockOn (alla som upplevt det där eller i t.ex Ghost Recon vet vad jag talar om). Ljudet sprack aldrig, men det lät hela tiden dåligt. Troligen en ljuddrivrutinsinställning eller DX-ditto.
En till sak är att spelet envisas med att ladda om banorna vid omstart, trots att inget laddats sen man startade, så även öm man bara kört 2m och vill starta om så ska spelet prompt ladda om. Jättesegt, men trots allt inget annorlunda än det är i våra flygsims. Men det störde mig mer än i simmar.

Jag dögillar detta lir!
Det är som när man fick se FS95 första gången med sin fotorealistiska terräng. Eller som första mötet med F4, minus buggarna! Det är för mig större än Doom nånsin kommer att vara, och det klår allt i körkänsla på grus! LFS och Viper racing är två andra mycket bra titlar, men de håller sig (i princip) till asfalt. RBR är bättre, men också nyare än de två. Rally Trophy har inte en suck, och vem faaaaan e Colin?

/TD
« Last Edit: September 06, 2004, 10:10:07 by TrakDah »

ThunderBoy

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #1 on: September 06, 2004, 14:07:53 »
Tjipp.
Som jag förstått det så kommer det bara att säljas en DVD-utgåva i Sverige, medan vissa andra länder kör med 2 CD-skivor. Någon som känner till ett bra ställe att köpa 2CD-skivsvarianten? Har ingen DVD-spelare i datorn och hade inte tänkt köpa en bara för att spela RBR.

Hur ser MP-delen ut? Är det bara Hotseat lokalt eller kan man köra nånting via nätverk?
.thunderboy
-facilis descensus averni-

TrakDah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 847
    • ICQ Messenger - 160037
    • Yahoo Instant Messenger - wmroboj
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #2 on: September 06, 2004, 14:13:53 »
Ja, jag tänker då inte köpa nån DVD-skit. Jag ska ha CD. Dels e CD-spelaren nyare å snabbare, dels litar jag inte på kopieringsskyddskompabilitet med DVD-skrot.

Blir till att beställa från nåt annat land eller köpa på Frankfurts flygplats (om den finns där den 13 eller 20 sept)

/TD
« Last Edit: September 06, 2004, 14:18:17 by TrakDah »

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #3 on: September 06, 2004, 14:29:28 »
"Klar för leverans" står det på min orderstatus? Och så har de sänkt priset 30 stycken pengar. Blä för CDON.

Nå, får väl för en gångs skull ta några dagar utan att jag behöver komplettera med Postal 2. Jag har en del annat att roa mig med. Men skoj skall det bli! Hm, helgen... middagen... går den att avboka, tro? :D


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #4 on: September 06, 2004, 15:38:03 »
Kommer det på DVD skickar jag tillbaka det som defekt vara. Det stod PC och inte ett ord om DVD.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

TrakDah

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 847
    • ICQ Messenger - 160037
    • Yahoo Instant Messenger - wmroboj
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #5 on: September 06, 2004, 15:42:08 »
Faktum e att bilden hos CDON är en CD, inte DVD, kolla övre vänstra hörn noga:


/TD
« Last Edit: September 06, 2004, 15:45:36 by TrakDah »

ft

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 2725
    • ICQ Messenger - 612969
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #6 on: September 06, 2004, 16:18:27 »
Danke! Skärmskjutet för säkerhets skull!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

ThunderBoy

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 64
    • View Profile
    • Email
Replying to Topic 'Gå å köp...!'
« Reply #7 on: September 06, 2004, 20:42:37 »
Hör gärna av er  om det skulle visa sig att det är CD-skivor...
.thunderboy
-facilis descensus averni-