Ryssland, Putin och Tjetjenien

Started by Mr Jim, September 03, 2004, 11:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jotte

Tror snarare man får en envägs sightseeingtur till Gorkiskogen.....

Är en karikatyrtecknare på DN som gjort bilden, glömde skriva det ovan.


Horizon

Det är egentligen helt sjukt att det där får pågå helt ostört. Vad gör EU?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

#91
Ja du, vitryssland får inte vara med i europeiska rådet, det är en rätt stor grej egentligen. Dock är det ju såhär att vi i EU inklusive Sverige är väldigt beroende av Ryska Federationens naturgas/olja och elproduktion. Börjar EU pressa vitryssland så kommer Ryssland bli sura för att vitryssland i princip enbart exporterar och importerar (trade helt enkelt) från Ryssland dessutom är dom på g att bilda en union fast vitryska befolkningen hatar Ryssland. Så pressar vi vitryssland för att bli mer demokratiskt och införa marknadsekonomi så blir Ryssland sura och då skulle dom antagligen höjja priserna på energiexporten till oss. Då skulle tysk ekonomi gå åt helvete och hela EU gå åt helvete. Och det vill inte politikerna, dyrare el betyder sämre industrier, mindre jobb, arbetslöshet. Därför kan EU inte pressa Ryssen vare sig i vitryssland eller Ryska federationen (CIS).

Dessutom snackar ju EU för fullt nu om att starta en gemensam energipolitik, gissa som blir det stora vinnarna. Skulle Ryssland inte sälja energi och råvaror skulle landet inte existera, det är ett tomt skal som av nån anledning fortfarande fungerar någorlunda.

Storpolitik är kul, har precis läst 5p russian politics på Universitetet och skrivit arbeta om vitryssland, vill nån veta mera eller ha statistik på ovanstående äre bara att fråga.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Horizon

Intressant det där. Angående olja och gas från Ryssland såg jag igår på nyheterna ett reportage om att flera europeiska länder (bla. Storbritannien, Holland, Belgien och Finland) nu satsar nya pengar på att vidareutveckal kärnkraften. Allt för att bli mindre beroende av olja och gas från Ryssland/öst.

I samma reportage sa Göran P att Sverige inte ska göra samma sak eftersom vi redan producerar hälften av vår el med kärnkraft och att vi skulle bli för utsatta om vi litade ännu mer på den.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

Som jag förstått det kan man ju göra kärnkraften "säkrare" men man får fortfarande de trista restprodukterna som måste förvaras någonstans i x antal år. Dessutom har vi här i Sverige endå rätt flyt, vi har vattenkraften. Vissa europeiska länder måste ju importera grymt mycket el.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Dubble0zero

Jag som började tycka att Putin verkade rätt bra, han såg till att skapa lite lung och stabilitet i den ryska ledningen, men om han ska fortsätta såhär så vet jag inte längre...
Man kan ju hoppas att de "bara" har inrikespolitiska orsaker till förändringen i alla fall...
...000... =)