Ryssland, Putin och Tjetjenien

Started by Mr Jim, September 03, 2004, 11:21:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Mkt terrordåd mot ryssen nuförtiden, har precis läst ut boken tjetjenien av Politkovskaja, Anna (Tack BEQ) och fyllts av funderingar(och förakt, äckel etc) kring det nuvarande läget där. Vad tror ni, kommer en lösning nås så länge herr putin sitter och bestämmer(ensam), kommer ryssland någonsin bli demokratiskt?

Eller har jag bara helt missuppfattat karln, kanske förstår han att han måste ta i med hårdhandskarna först för att styra upp moderlandet och sen sakta men säkert börja ta det här med demokrati på allvar(fria val och fri media) när stabilitet uppnåtts?

Måste förbättra mina kunskaper i ryska så jag kan börja läsa ryska tidningar iallafall.

Putin kanske är bättre än nån alkisgalning(om man får gilla läget, vara realist), dom sitter ju fortfarande på en djävla massa atomvapen som jag iallafall i nuvarande världsordning tycker verkar vara bra mkt mer otrevliga än den ryska armén och dess fenomenala insatser i tjetjenien-krigen.

Sen får man ju inte glömma den drös av heroinberoende-psykisktförstörda-soldater/FSB folk som kommer hem till Ryssland och blir kriminella(eftersom dom fortfarande "lever" i "kriget"), det skrämmer mig nåt djävulskt faktiskt.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

#1
Psykfallen oroar mig mindre än de totalitära tendenserna, där Putin plötsligt bestämmer sig för att stänga tidningar, stoppa tv-sändningar och liknande samt uppmålandet av balter som hemska nazister.

T-kriget verkar enligt min mening betydligt värre än Irak-kriget om ser det ut människo-rättslig synvinkel. Intressant är ju att FN totalt ignorerar det hela och nu efter den senaste tidens händelser ställt sig på ryssarnas sida. Det är en intressant koppling till Kofi Annan i boken.

Jotte

Trupper stormade skolan

Vad som förvånar mi är att den ryska termen för "omringat" verkar vara väldigt fullt av hål..... Eftersom återigen gisslantagare lyckats fly ut ur inringningen.

Mr Jim

BEQ>Ja i många böcker av det där slaget görs oftast dom mest radikala/intressanta påståendena med väldigt små bokstäver, håller med dig i allt du skriver speciellt med kopplingen till FN och Kofi Annan, vet inte vad jag tycker om den mannen direkt. Även intressant angående oljan och gas/naturtillgångar etc, kan rekommendera en annan bok som vidrör olja och FN etc nämligen Robert Baers självbiografi See No Evil: The True Story of a Ground Soldier in the CIA's War on Terrorism, mkt läsvärd.

Jo tjetjenien är betydligt värre, tror USA pressar världsamfundet rätt hårt eftersom man vill slippa ryssarnas kritik på sitt eget lilla "krig" mot islam. Den intressanta frågan är hur mkt av sprängningar etc som ryssen gjort själva om man får vara lite konspiratorisk. Men det är intressant ur många perspektiv, ryssland och usa har en ny gemensam fiende. Själv tror jag inte man kan vinna ett krig mot terrorism genom väpnat våld men det är min personliga åsikt.

Jo totalitär är ordet, dessutom har jag hört av mina vänner som jobbar med ryssarna på en politisk nivå att han tillsätter gamla FSB/KGB polare på alla poster och avskedar folk hej vilt.

Jotte>Man ser ju bara bilderna på deras "elitsoldater", dom ser ju helt förstörda ut, melankoliska, undra hur många som kommer direkt från tjänstgöring i Tjetjenien. Dom använde ju inte dödlig gas denna gång iallafall ;(
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Jotte

Jag är väl lite för konspiratoriskt lagd kanske men jag kan inte bli av med att detta känns som om FSB placerat det här. . Skulle ju passa bra in i Rysslands "nya" deal på terrorism. Inte för att de behövt plantera ininfo på Basajev som ju redan har endel blod på sina händer. Kanske något för att ge dåden en upphovsman som de "lättare" kan jaga?

Mr Jim

Nu ska han ju ändra rysslands politiska system för att göra det mer resistent mot terrorism (huh?) genom att alla regioners "borgmästare" enbart ska bli den som kan föreslå dessa och att enbart partilistor ska kunna bli invalda i duman, han gör det verkligen lätt för nån form av opposition den där karln. Enpartistat med misslyckad marknadsekonomisk satsning (i motsats till ex Kina). Trist för alla vanliga ryssar
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Dredd

Det kanske mest tragiska är ju att den vanliga Ryssen verkar tycka att allt är jättebra.
Säga vad man vill, så har ju herrn lyckats med att föra en hyfsad ekonomisk tillväxt även om den nu kanske till stor del vilar på det höga olje priset.
Men det går ändå inte att komma ifrån att medel ryssen har det bra mycket bättre nu rent ekonomiskt än på mycket länge, med det i bakhuvudet är det nog lätt att förlåta om Putin stänger alla privata tv kanaler, bångstyriga tidningar o.s.v.  

Rent demokratiskt kan man nog inte annat säga att det är en katastrof, men om alternativet är att ha en ledning som velar hit och dit, och med en rubel som ständigt tappar i värde, och mer och mer arbetslöshet, så får man nog inte bli förvånad om man drar slutsatsen att folket tycker att en totalitär regim är att föredra. När resultatet för folket blir mer jobb och mer pengar i plånboken.

Har dom "vi" tur kanske befolkningen mognar med tiden och börjar ställa mer krav och  att resultatet till slut blir mer demokrati.

Lite fånigt låter det ju när Bush kritiserar Putin för odemokratiska metoder när man med viss rätt kan ifrågasätta hans egna seger till President, och lite lustiga attityd till omvärlden.

Men men har vi tur så vänder det snart och allt blir till det bättre ;-)

/Dredd

BEQ

Nja, medelryssen har det sämre än på Sovjettiden faktiskt. På den tiden räckte pensionerna till inköpen och alla var garanterade att någon gång i livet bli ivägskickad på semester till Svarta Havet. För det stora flertalet och framförallt invånare utanför de största städerna, har livet blivit sämre. Dock har en hel del kunnat sko sig rätt bra sedan Sovjetunionens fall. När vi ser inslag på tv från Ryssland brukar det framförallt vara från Moskva och St Petersburg. Åk 20 min ut från staden så möter du en helt annan vardag.

Det roliga med ryssar är att de alltid vill ha mer repression. På en enkät om tillståndet i landet var det en mycket stor majoritet som svarade att vägen till ett bättre Ryssland var en hårdare statsapparat och inte mer demokrati. :)

Putin är lite lustig. Under Nord-Ost-dramat fick han ganska obehagliga frågor av en västreporter, varpå han svarade att det var bäst att reportern förpassade sig ur landet snarast och om han kom tillbaka skulle man skära förhuden av honom så att den aldrig skulle växa ut igen. Av någon anledning översatte inte svensk tv den sekvensen.