eftersnack Air Show 2004

Started by Obizzz, August 29, 2004, 18:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Mera! Mera! Talk dirty to me!

Fotades det? Får man kika? Snääääääälla?!?! :D :D :D

"Det var i alla fall bland det värsta jag har varit med om"

Onej, nu blev jag inte alls nyfiken, inte alls :)

Allvarligt, berätta gärna mer!
snappahead

Fozz

Jag fotade lite smått, samt försökte filma med min digitalkamera. Inte lätt när man inte har så kraftig zoom på kameran.
Har skickat upp lite material, så jag antar att Obizzz kanske kan fixa så det blir tillgängligt på något sätt?
Filmade som sagt med vanlig kamera, så om ni mot förmodan ens kan se på filmerna, så kan ni förvänta er usel upplösning och kass framerate.

Även jag fastnade i bilkön, men är ändå nöjd med dagen. Bara att få se uppvisningen med F18 var mer än nog för att kompensera 2h+ i bilkö.

Kul också att jag och min bror jag åkte dit med tog en liten paus in på Gyllene Måsen för o köpa kaffe, och där i ögonvrån ser man någon man tycker sig känna igen.
Går fram o frågar och det visar sig vara Horizon, Fluff o Phlerp som äter sin frukost. :)
Alla generaliserar...


Obizzz

jag ska fixa filmerna när jag kommer hem så de är uppe runt 18 ikväll
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

QuoteOriginally posted by Phlerp


           
QuoteOriginally posted by Magnus
Det var synd att ni inte hann fram innan det hela var över för jag hade ju lovat Obizzz att när ni kom allihopa skulle ni få hoppa innanför staketet och kika lite närmare.
Ja det var verkligen synd. Jag hade laddat kameran med nya batterier och minneskort. Antar att vi kunde skippat slutet på själva uppvisningarna om vi vetat att du var tvungen att sticka... Men det är inget att göra åt. Vi kan bara hoppas på att det kommer fler tillfällen. Fast med tanke på att Viggen är på väg att fasas ut antar jag att det inte är så troligt :-X

Jo men du hade ju en del möjligheter att fota AJSF och 37E ändå bara genom att gå runt dem. Och hade du förklarat ärendet för Jakob, Fredrik och Jonas som förmodligen stod där och förklarade att jag åkt hem så hade ni nog fått kika lite närmare.

Jag skulle gissa att flygdagen nästa år (det brukar vara en per år) är sista chansen men när,var,hur osv vet jag inte.

JStar

#12

(Klickbara)









/J

JStar

QuoteOriginally posted by Horizon
F-16 från Holländska flygvapnet
Piloten gjorde en spektakulär take off, där han steg kraftig med full EBK samtidigt som han rollade kraftigt höger, så att vi alla kunde se rakt in i utblåset. Vackert! Uppvisningen som följde var jag faktiskt lite besviken på. Jag vet inte om det berodde på planets, uppvisningsprogrammets eller pilotens begränsningar, men inte gjorde han några särskilt upphetsande grejer. Mest det vanliga fast med rökgeneratorer på vingspetsarna. Gammal F-16 pilot som man är (mest Falcon 4.0) så väntade man på Viperns fantastiska svängprestanda och överlägsna dogfightförmåga, men den väntan blev lång. Den såg mest tung och gammal ut... :-/ Men de hade målat den riktigt vackert. :)
Hade du sniffat flygbränsle eller? :p

Hollänadren var den som i mitt tycke klämde ur mest prestanda ur kärran. Massor med flinka manövrar och ett djävla drag när han accade.

Gripen hamnade efter där. Dock(!) kändes det som att det berodde på att han höll igen och istället satsade på elegans och precision... för det är det man bäst kan beskriva Gripen-uppvisningen som.

/J

Horizon

#14
Fortsättning på min förra post...

Sedan gick vi runt lite och kollade på statiska saker. Tornadon var mkt fin, men den läckte bränsle ur ena vingtanken (kopplingen?) och de var tvungna att ha uppsamlingskärl stående under. Lite b. :D

Danskarna hade två F-16 på plats, en ensitsig och en tvåsitsig. I den ensitsiga satt en pilot och man kunde få gå upp och kika i cockpit. Obizzz sa att det såg ut som i Falcon 4.0 ungefär. :D

Fransmännens Mirage 2000 stod också på statisk display. Inget konstigt med den förutom att det såg lite tufft ut med två fast monterade kanoner (27mm?) undertill. :)

Innan vi vandrade mot bilen passade vi på att kika lite närmare på statisk utställning av helikoptrar. Vi såg bland annat en MD-500 (fast den hette något annat i den danska beteckningen), en Hkp 14 och en Hkp 15. Hkp 15 (Augusta-någonting) var riktigt läcker och finns än så länge bara i ett enda exemplar i Flygvapnet (eller vilka det nu är som handhar dem). Detta var ett inlånat ex, men skall snart följas av 20 stycken sprajlans nya som är beställda och klara. De skall bland annat tjäna som skolhelikoptrar för upplärning av nya förmågor. Hkp 14 (NH-90) var väldigt imponerande när det gäller lastutrymme. Tyvärr var detta bara en mock up som stod inne i en hangar. Den saknade motor och en massa annat (bland annat satt en vacker inplastad bild klistrad över en av MFD'erna :)) och körs runt på trailer mellan utställningarna. När den blir operativ i Sverige kommer den säkert att höja ögonbrynen på en del betraktare.

Ska se om jag kan hitta lite bilder på helikoptrarna.

Andreas:\>> Prata med Phlerp om dina så hett efterlängtade bilder. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Det var en rätt maxad uppvisning, och när Gripen flög solo nästan sist i programmet var i alla fall jag rätt så "mättad".... Gripen solo i Ljungbyhed för två veckor sen tyckte jag var både mer spektakulär och bjöd på större "närhet". Gripen är ju rätt liten i jämförelse, och utan riktig helvetsflygning tycker jag den kan ge ett lite sterilt intryck. Imponerar nästan mer på marken i turn-around display, cockpit-system etc. Är verkligen hi-tech.

Den första inledningen när sex (tror jag) Gripar gjorde en ganska långsam överflygning och splittade och steg väldigt brant åt olika håll precis framför publiken var MYCKET effektfull. Något av det bästa jag sett. ;) Jag menar det faktisk, men läser här att det tydligen rör sig om nåt missöde... nåja, här e i all fall en som är nöjd :).

Lansen var första gången för mig och en klar höjdare! Är verkligen glad att jag fick se det. Draken är nog ett av de snyggaste planen man kan se i luften.

Väldigt kul att få se både Mirage 2000 och F-18 i luften (som redan sagts). De gav järnet. Svårt att välja något bästa, men lägger nog min röst på F-16 och Viggen där. Jag tyckte också F-16 gjorde en spektakulär flygning och verkligen visade på sin extrema motordragkraft i svängarna! Jag var klart imponerad.

Bilköerna och även de inne på området var helt sjuka. 40 000 pers! Tror vi var framme på området 11.30. Sprang runt på så mycket markutställningar jag hann både före och efter uppvisningen, ändå hann jag inte med den mest intressanta innan de packade ihop. Tänker på den hangaren där SAAB höll till och där de hade en simulator med som det verkade fullständigt identisk JAS39C cockpit. Undrar om det är samma som på Flygvapenmuseum?? Här kunde man tex fälla ner en huv och allt. Kom precis lagom för att se två brudar och en tioåring göra lite negativa G manövrar innan "det var dags att stänga butiken". :-X

Bredvid simulatorn fanns en jättelik glidbomb med jetmotor som påminde om bk90 men såg mycket större ut än vad jag tycker mig sett på bilder! Extremt att tänka sig Gripen bära en sådan under varje vinge och ändå ha en balk på varje över för annat. Nån annan som såg den?

I hangaren bredvid fanns dock ett datasystem med tre skärmar där de spelade upp inspelad flygdata (kasettband) från två Gripar. Jävligt intressant, man såg alla intrument, taktiska indikatorn och även MI (avstängd). Även en slags 3-D visning uppifrån (påminner om nåt från Falcon 4 men har glömt namnet). Flygningen fanns även på svartvit film från en kamera under HUDÃ,´n (typ guncamera rakt fram över nosen). Hade jag ingen aning om. Hela flygningen spelas in. De som representerade där påstod att endast 20 minuters inspelning var möjligt på Viggen systemet? Hmmm...

Snygga bilder JStar. Den sista du har med en nedmonterad Gripen måste jag också ha missat. Troligen hangaren vid entrén. Däremot såg jag en liknande display på plattan med en Gripen för turn-arond under ett tält. Tufft var också att de hade 27mm kanonen på display på två ställen. Synd inte sammalunda med Viggen.

Trist att höra att ni från Gbg fick se halva uppvisningen från bilen:-/ . Måste kännas bittert. Själv var jag helt slut i huvudet när de stängde och grymt besviken att jag missade två av de bästa markutställningarna :-X.

Spenderade dock lite tid i bokstånden och hittade "Saab 37 Viggen - Sett ur en aerodynamikers perspektiv", "Saab Gripen - the nordic myth (förf. Kurt Plummer och Bigvette)", "Första Divisionen" från 1941 samt en fin bok och video om Ljungbyhed.

Vore kul att synka ihop en träff vid annat tillfälle. Med mobilnummer är det ju t o m möjligt att springa på varandra.