eftersnack Air Show 2004

Started by Obizzz, August 29, 2004, 18:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Obizzz

mitt mobilnr fanns i den andra tråden, hade varit kul att träffa dig också...

det var 8 gripar i inledningen och BEQ satt i den sista av dem.

nu ska jag hem
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

F16_Filur

#17
Japp, såg det.... hade tyvärr inte tillgång till någon dator på lördagen när du postade det (åkte tidigt på morgonen). Och tanken på att alls kunna ringa sådär slog mig först nu efteråt :).

edit: samtidig post där. Kul att få allt det där förklarat BEQ, det var i alla fall en mäktig upplevelse att se så många plan bryta så snävt och brant på låg höjd. Allting går väldigt fort. Hela Viggens program fanns ju tex i programmet, men det är nästan omöjligt att hinna följa manövrarna i både text och luft samtidigt.

Obizzz

det var mäktigt även om det inte var helt klockrent genomfört...

iaf jag vet ju att ni är duktiga i flygvapnet om man får ta dina IL-2 kunskaper som en indikation på vad ni kan :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Obizzz

en annan kul grej var att den unge killen vid danskarnas statiska F-16 display var en av de som medverkade i dokumetärserien jaktpiloter för er som såg den.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Bax

Mer flygtid till våra gripen förare ;)
Tycker definitivt att ni skall få öva alla display program, BEQ - det finns ju presumtiva köpare överallt.
Synd att man inte kunde vara på plats (fick lite tröst idag då jag flög till Visby och fick dela trafikvarvet med incident beredskapen, Viggen - dom gjorde en intressant anflygning som liknade amerikanska "overhead break" kul)
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Du är allt lite bortskämd med Viggen-upplevelser du... ;)

Kan du förklara för mig vad "overhead break" är/hur det ser ut vid anflygning? Vad för plan flyger du själv förresten?

Obizzz, jag såg en del avsnitt av den serien - märkligt nog kallades den dokusåpa :-OO (alltså blev jag besviken)

JStar

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Snygga bilder JStar. Den sista du har med en nedmonterad Gripen måste jag också ha missat. Troligen hangaren vid entrén. Däremot såg jag en liknande display på plattan med en Gripen för turn-arond under ett tält. Tufft var också att de hade 27mm kanonen på display på två ställen. Synd inte sammalunda med Viggen.
Japp, det stämmer. Det var flygverksta'ns utställning.
QuoteOriginally posted by F16_Filur
Spenderade dock lite tid i bokstånden och hittade "Saab 37 Viggen - Sett ur en aerodynamikers perspektiv", "Saab Gripen - the nordic myth (förf. Kurt Plummer och Bigvette)", "Första Divisionen" från 1941 samt en fin bok och video om Ljungbyhed.
Kurt Plummer?! Fan ska man aldrig slippa honom. KP har jag sprungit ihop med på rec.aviation.military samt på SimHQ's forum. Värre åsiktsbajsare står inte att finna. På newsgruppen berättade jag lite om svenska bas-systemet och nämnde närskydd och FBJ. Genast började den tomten dissa hela skiten trots att han inte hade en aning om vad han snackade om.

Tråden i fråga

/J

Obizzz

ja de startade med några plan från F17 på förmiddagen och speakern berättade att det var demo för VIP gäster, man hörde dem och såg dem lite då och då efter detta.

Det var inte Mik eller Jak som var på plats utan Mel, han var en av dem som redan fanns på plats i USA när M och J anlände.
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst